#initAdForm($isArticle, "$!{m.stack.landingPageType}", "$!{m.stack.adsInReadlistSetting}")

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Annika Borg: Varför bjuda in islamister?

Låt inte imamutbildning bli port för islamister

GP Ledare är oberoende liberal. Fristående gästskribenter representerar ett bredare politiskt spektrum.

Nyligen sände SVT ett reportage om en nystartad imamskola i Rabat i Marocko.

Mohammed VI-institutet är en stor satsning från den marockanska statens sida. Marockos säkerhetsläge mitt i oroshärden i MENA-regionen är svårt och landet arbetar på flera fronter mot terrorism. Syftet är att imamutbildningen ska vara en del i kampen mot radikalisering.

Män och kvinnor studerar samma program och sitter tillsammans i moskén. Representanterna för utbildningen lyfter fram att studenterna får lära sig även om judendomen och kristendomen, då man aktivt arbetar med tolerans. Institutet tar emot studenter från hela världen; här möts människor från Mali och Frankrike inom ramen för samma program. Att nyckeln till förebyggande arbete även stavas teologi har man förstått.

Vad som sägs i moskéer, av imamer och andra auktoriteter är avgörande. Insyn och transparens är ledorden. I Sverige finns en nyvaknad medvetenhet kring den grogrund moskéer kan vara för propaganda och osunda föreställningar om människan och världen. Det har stormat kring de bidrag olika föreningar och församlingar fått, församlingar som visat sig inte alls stå på mänskliga rättigheters sida - även om de utnyttjat sådana argument för att få skattemedel till verksamheten. Men det är först nu när hotet börjar krypa närmare och vara reellt nyligen häktades en man som varit verksam i moskéer i Sverige för misstänkt terrorbrott som samhällets handlingsförlamning tycks släppa.

Diskussioner om en imamutbildning har förts och utretts även i Sverige. Här finns dock en rad gupp på vägen. Vilken tolkning av islam ska ligga till grund för en utbildning? Vem ska bestämma det? Vem representerar islam?

I ett nystartat forskningsprojekt i samarbete med Svenska kyrkan, Equmeniakyrkan, Sigtunastiftelsen och studieförbundet Ibn Rushd, har Uppsala universitets teologer initierat ett samarbete som är ett sätt att få igång en imamutbildning i Sverige. Problemet är bara att de ansvariga inte läst på: Samarbetspartnern Ibn Rushd, med Islamiska förbundets Omar Mustafa som förbundsordförande och Rashid Musa som kommunikatör, har en inriktning med frågetecken i kanten. Musa har bland annat kritiserats för sitt försvar för den nu terroristdömde Munir Awad. Islamiska förbundet står Muslimska brödraskapet ideologiskt nära och har ordnat program med såväl Muslimska brödraskapets företrädare som kända antisemiter. Ibn Rushd har varit medarrangör. Tänkta lärare på utbildningen som nu ska starta är Mursi-sympatisörer.

Ett annat spörsmål rör projektets finansiering från kristna John Templeton Foundation. Även deras agenda har satts under lupp. Kritiken har handlat om att stiftelsens syfte är att promota religion, under förment vetenskaplig täckmantel.

Om detta ska vara embryot till en svensk imamutbildning finns det anledning till kritiska frågor: Varför öppnar svenska universitet och kyrkor dörrar för och legitimerar islamister? Vem har sanktionerat det här?