Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ledare: Kompromissa om Stena

Färjetrafiken i city är på tapeten igen igen. Nu har kommunen chans att agera. Danmarksbåtarna bör få vara kvar, men det finns skäl att diskutera placeringen av Tysklandstrafiken.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Att Stenakoncernen är en viktig del av Göteborg kan ingen förneka. Den är en stor arbetsgivare och fastighetsägare som genom åren ofta sponsrat såväl idrott som kultur.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Färjetrafiken, som är vad de allra flesta människor förknippar med namnet Stena, är mycket uppskattad av såväl turister som göteborgare. Dessa positiva komponenter kombinerat med goda kontakter mellan Stenakoncernen och stadens styrande, får dock inte leda till att också de negativa bitarna ignoreras eller göms undan.

Som det ser ut i dag "ockuperar" Stena line kajerna på den södra delen av Älvstranden. Längs den för utomstående avstängda kajen står rader med lastbilar. Mängden lastbilar leder till trafikbelastning och utsläpp i stadens centrala delar. Det är mot den bakgrunden inte alldeles självklart att färjetrafiken bör ligga mitt i Göteborgs centrum.

Tidigare i höstas upphävde Miljödomstolen Stenas tillstånd att bedriva färjetrafik med anledning av att miljökonsekvensbeskrivningen är för dålig. Domstolen vill se en utredning av alternativa placeringar och analyser av hur färjorna påverkar närmiljön.

Stena har överklagat till Miljöverdomstolen och ärendet kommer troligen att dra ut på tiden.

Miljödomstolens ifrågasättande tillsammans med det faktum att kommunen inom de närmsta åren har en möjlighet att säga upp avtalet med Stena, gör dock att frågan om färjetrafiken i centrum återigen hamnat i hetluften. Det är bra, särskilt som arbetet med att planera för den nya stadsdelen på södra Älvstranden framskrider allt mer. För dem som utarbetar en detaljplan för detta område är det naturligtvis angeläget att veta vad som kommer att hända med färjeterminalen vid Masthuggskajen.

Ingenting, skulle svaret visserligen kunna vara, beroende på hur man tolkar det flera lokala politiker säger i dagens GP. Kommunalrådet Mats Arnsmar (S) påpekar till exempel att "om Göteborg skall kunna kalla sig hamnstad måste båtar få lägga till inne i stan". Och Jonas Ransgård (M) menar att "Stenabåtarna är en del av stadsbilden".

Till viss del har de rätt. Självklart måste båtar få lägga till inne i stan. En levande hamn är viktig, men också hänsyn som hur den tunga trafiken bör styras.

En tänkbar kompromiss som Göteborgspolitikerna borde fundera över är att låta Danmarkstrafiken bli kvar inne i stan medan Tysklandsfärjorna flyttas ut.

Till Danmark åker många människor över dagen och de tar sig till båten gående eller med kollektivtrafik. Därför finns det ett stort värde i att dessa färjor finns i city.

Tysklandsbåtarna däremot befolkas till stor del av lastbilar och privatpersoner i bil på väg ut i Europa. För dessa spelar det ingen större roll varifrån båten går.

Flyttar man ut Tysklandsbåtarna frigörs attraktiv yta samtidigt som centrummiljön förbättras avsevärt. Om hundratals lastbilar (och bilar) på väg till och från Kiel tog en annan väg än genom centrum, skulle det ha större effekt på luftmiljön än många andra åtgärder politikerna hittills förspråkat.

GP 22/11 -10