Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Landvetters lärdom: Informera mera

En stängd flygplats och över två tusen passagerare som törstade efter information. Då brakade högtalarna ihop. – I krislägen ska man skicka ut folk som informerar, säger Henrik Olinder som jobbar med kriskommunikation.

En misstänkt väska vid säkerhetskontrollen drog igång bomblarm på Landvetters flygplats i söndags och 30 flygningar stoppades. Först efter fyra timmar kom beskedet från polisen att det inte var något farligt i väskan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Många av de väntande resenärerna vittnade om bristfällig för att inte säga usel information.

– Resenärerna vill ha snabb information om vad som händer med den egna resan och det kunde varken vi eller flygbolagen ge. Vi var beroende av polisen, säger Annika Hilmersson, informationschef på Landvetters flygplats.

Högtalarsystemet krånglade

Passagerarna fick vänta i inrikeshallen där det nya högtalarsystemet, som ska anpassa sig efter bakgrundsljudet, inte klarade sorlet från så många.

– Det var olyckligt, säger Annika Hilmersson.

Henrik Olinder på Myndigheten för samhällskydd och beredskap, MSB, betonar att informationsrutiner måste övas.

– Det räcker inte med högtalare. Fysisk personal är det kraftfullaste, säger han.

"Svårt att nå ut"

Enligt Annika Hilmersson är lärdomen av söndagens händelser att man ska informera mera.

– Vi hade människor på plats men det var svårt att nå ut.

Flygpassagerare som har klagomål ska vända sig till sitt flygbolag.

På måndagen flöt flygtrafiken normalt igen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.