Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Landvetter nytt nav för inrikesflyg

Göteborgsbolaget City Airline ska börja flyga mellan Landvetter och tio svenska regionstäder. De nya inrikesflygen ska synkas med ett 40-tal destinationer till Europa.

City Airlines storsatsar på att knyta ihop ett tiotal svenska regionstäder som Växjö, Örebro, Borlänge, Norrköping och Karlstad, med synkroniserade flygavgångar från Landvetter till ett 40-tal destinationer till Europa.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Samtliga linjer planeras att starta till hösten 2010 och den totala investeringen är cirka 200 miljoner kronor.

Med Landvetter som nytt flygnav kommer resenärerna att få väsentlig minskad restid ut i världen, därtill kommer det att skapa helt nya förutsättningar för regional utveckling.

Den nya storsatsningen presenterades i dag på en stor presskonferens på Landvetter flygplats.

- Vi satsar 75 miljoner kronor under en tvåårsperiod för att göra det smidigt och enkelt att byta från en inrikes- till en utrikesdestination, säger Olle Sundin, flygplatschef för Göteborg Landvetter Airport i ett pressmeddelande.

Satsningen leder också till 250 nya arbetstillfällen på City Airline. Den nya inrikeslinjen kommer att drivas av ett regionalt dotterbolag till bolaget, med delägare som företag och privatpersoner på orterna.

Bland delägarna i de regionala dotterbolagen finns bland andra Torsten Jansson och Göran Härstedt i Air Växjö, Löfbergs Lila och Färjestad Hockey i Air Karlstad. Investment AB Janus, som ägs av Lars Magnusson, investerar cirka 50 miljoner kronor i dotterbolagen.

Utvecklingschefen på Göteborg & Co, Ossian Stiernstrand, beräknar att det ökade antalet besökare i regionerna på sikt skapar flera tusen nya arbetstillfällen. Turistnäringen kan öka sin omsättning med upp till fem miljarder om året i regionerna.

City Airlines målsättning är att under 2011 nå 1,2 miljoner passagerare.

- Det stora antalet möjliga passagerare i upptagningsområdet i kombination med vår snabbhet gör att vi tror på en snabb kundtillströmning som kommer att göra vår verksamhet lönsam redan under andra kvartalet nästa år, säger Finn Johnsson, styrelseordförande för City Airline.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.