Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lösningen - ännu ett jättebygge

Trött på trafikkaoset vid Nordstan-Centralen-Polhemsplatsen? Politikerna fortsätter lova att bussar och spårvagnar ska fram först. Men lösningen är ännu ett jättebygge - Bangårdsviadukten.
Att i rusningstid åka buss igenom detta nålsöga i den centrala Göteborgstrafiken kan vara en smått tragikomisk upplevelse. Till exempel i en buss som måste hacka sig fram över hårt ansträngda Polhemsplatsen och runda det gamla huvudpostkontoret för att nå hållplatsen inne på Drottningtorget. Så nära men ändå så långt borta. Och ut därifrån igen, i trängseln framför Centralens huvudentré. Likadant känner förstås bilisterna och yrkeschaufförerna i last- och taxibilarna.

Det är för mycket av allting som rullar som ska fram här: bilar, lastbilar, bussar och spårvagnar, de senare inte minst i Brunnsparken strax intill.
Bara framför gamla posten och på dess sida mittemot Centralens taxistation har bortåt 20 busslinjer sina hållplatser.
Västtrafik vill ha busskörfält hela vägen från Polhemsplatsen till hållplatsen Nordstan. Trafikkontoret och majoriteten av politikerna säger nej. Motiveringen är att den övriga trafiken skulle få trängas i ett enda körfält.

Visserligen ska två förbättringar för kollektivtrafiken göras i år och nästa år. Först utbyggnaden av hållplats Nordstan och sedan bygget av en bussgata förbi hela Stampen, se kartan. Men själva nålsögat förbi Centralen blir ändå kvar.

Den stora lösningen heter Bangårdsviadukten och har diskuterats ända sedan 70-talet. Det är en fyrfilig viadukt från Polhemsplatsen över Centralens spår och perronger bort till entrén till Gullbergsvass, Götatunnelns mynning och Göta älvbron. Bangårdsviadukten är den felande länken i Cityringen, ett slags stadsmotorväg runt Göteborgs city.
Med en sådan ny förbindelse öster om Centralen och Nils Ericssonsterminalen skulle det finnas plats för busskörfält framför Centralen. Och det skulle räcka med ett vanligt körfält för den trafik som ska till de allt fler hotellen runt Drottningtorget.
Bangårdsviadukten har aldrig finansierats men skulle rent teoretiskt, enligt Hans Linderstad, översiktsplanerare på stadsbyggnadskontoret, kunna börja byggas om några år, kanske runt 2010.

Men det förutsätter att den planerade tågtunneln Västlänken - ständigt denna Västlänk! - under centrala stan inte ska gå samma väg som Bangårdsviadukten. Det är Banverket som bestämmer vilken sträckning tunneln ska ha och det beslutet väntas i vår. Kommunen själv vill dra Västlänken strax norr om Nils Ericssonsterminalen stationer under Haga Kyrkoplan och Korsvägen innan tunneln mynnar ut på Västkustbanan vid Almedal.

Det andra återstående tågtunnelalternativet har samma sträckning som Bangårdsviadukten och fortsätter söderut under Heden till en enda ny station under Korsvägen. Om Västlänken ska dras så, under spår, perronger och Polhemsplatsen, kan Bangårdsviadukten inte byggas ovanpå förrän tågtunneln är klar. Då talar vi 2018, minst.
Vad händer då i praktiken med den politiska s-v-mp-majoritetens tal om att prioritera kollektivtrafikens framkomlighet i centrum?
Ja, trafikkontoret verkar inte berett att utan ytterligare politiska signaler begränsa biltrafiken förbi Centralen
- De studier vi har gjort visar att 95 procent av trafiken förbi Centralen har start- eller målpunkt i södra City eller i området runt Avenyn och Heden, så det handlar om väldigt få långväga bilresor denna väg, säger Mikael Ivari på trafikkontoret.

Hans Linderstad på stadsbyggnadskontoret, som tillsammans med en kollega på trafikkontoret filar på ett förslag till trafikstrategi för hela centrala Göteborg - se grafiken intill - ler lite snett när han tvingas konstatera hur kommunen gör:
- Vi prioriterar alla trafikslag.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.