Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Läs chatten med Lisebergs vd

Andreas Andersen svarade på frågor om nöjesparkens framtid.

Caroline Karlsson: Välkommen till chatten, Andreas Andersen, vd för Liseberg!

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Isak: Kommer det att bli ett vattenland och när?

Andreas Andersen: Hej Isak,

Det vill tiden visa. Just nu gör vi en marknadsstudie, där vi frågar gästerna vad de vill ha. Först när marknadsstudien är klar vet vi hur vi går vidare.

Mattias5: Andreas, känner du stor press från Göteborgs Stads att prestera högt?

Andreas Andersen: Hej Mattias!

Nej, inte så mycket från Göteborgs stad, men däremot från de verkliga ägarna - göteborgarna. Det är ett stort privilegium och ett stort ansvar att få förvalta erat Liseberg.

Tobbe: Hur skall ni konkurea med gröna Lund? Dom har ju betydligt flerbergodal banor än er ?

Andreas Andersen: Hej Tobbe,

Nej, det har de inte. :-)

Jag tycker att Liseberg står sig mycket bra i konkurrensen, även om Gröna Lund också är jätteduktiga.

Thomas: Förr i tiden vågade Liseberg ta ut svängarna mer, gällande sina attraktioner, som t. ex dvärgstaden Lillköping. Finns det några planer återinföra denna typ av attraktioner och på så sätt återskapa den svunna tidens karnivalstämning som förmodligen rådde på nöjesfältet?

Andreas Andersen: Hej Thomas!

Var sak har sin tid. Vår historia är en viktig del men den typen av attraktioner är inte aktuellt. Vi har dock många andra roliga attraktionsprojekt på gång de kommande åren.

Kevin: Hej, Vad roligt med vattenpark. Men om ni syftar på att besökarna sviker Liseberg beror mer på priserna. Så ni borde se över Lisebergs priser. Det blir nämligen väldigt mycket pengar för en barnfamilj att gå på Liseberg en dag. Det tycker jag ni borde se över i första hand

Andreas Andersen: Hej Kevin,

Priser är det som våra gäster är minst nöjda med och det tar vi på stort allvar. Vi har faktiskt de senaste två åren bara höjt våra priser marginellt och vi har till och med sänkt priserna på mat och dryck. Det har vi fått bra respons av gästerna på.

Daniel : Vad är nytt för i år

Andreas Andersen: Hej!

Helix :-)

www.projekthelix.se

Sigge: Fråga till Andreas Andersen: Var skall ni lägga huvudentren när man skall gräva upp nuvarande entre och river lisebergshallen för västlänken ? Är det flera byggnader som berörs? Hur mycket publikbortfall räknar ni med under byggtiden av västlänken som är 5 år?

Andreas Andersen: Hej Sigge,

Bra frågor som är svåra att svara kort och enkelt på. Västlänken kommer att bli en mycket stor utmaning för Liseberg men vi försöker att lösa de ekonomiska och logistiska problemen i tät dialog med Trafikverket.

Johan Falk: Viktigt att Liseberg fortsätter att utvecklas. De nya planerna med året-runt verksamhet är riktigt bra! Se också till att tillfartsvägar funkar bättre än vad de gör idag. En helt egen avfart från E6 rakt in på parkeringen är en bra idé.

Andreas Andersen: Bra idé. Tack.

Mattias5: Andreas, det finns planer på att gräva ner biltrafiken i tunnel under Korsvägen i samband med Västlänken. Dessa tunnlar sträcker sig dock inte förbi Lisebergs huvudentré på Örgrytevägen. Hade det inte varit intressant att förlänga tunnlarna något så att ytan framför Lisebergs entré blir någorlunda bilfri och inte påminner om en fyrfilig motorväg? (Det är väldigt snabb och intensiv biltrafik mitt framför huvudentrén.)

Andreas Andersen: Bra fråga. Vi har en dialog med Trafikverket om samma sak...

Anders M: Är göteborgare men jag bor i Stockholm sedan mer än 30 år. Förra våren - när jag gick på Stockholms gator - skämdes jag för mitt Göteborg på grund av den usla Lisbebergsreklamen med gråtande barn. Detta tillsammans med mutskandaler och skjutningar bidrar inte till att stärka Göteborgs varumärke! Din kommentar!? Hur ser marknadsföringen av Liseberg ut i år?

Andreas Andersen: Hej Anders,

Förra årets reklam delade våra gäster i två läger. Vissa tyckte den var bra, andra tyckte inte om den. I år kommer vi fokusera vår marknadsföring på vår nya berg- och dalbana Helix och jag tror du kommer att bli nöjd.

Bo Andersson: Dyr mat på Liseberg, samt för få handikapparkeringsplatser nära huvudentren, vi får ofta parkera vid Vallahallabadet eller grusparkeringen på baklsidan.

Andreas Andersen: VI har just gjort tre extra handikapplatser på Södra Parkeringen och följer efterfrågan noga.

Hannes: Hej! Angående 100 års jubileet, jag förstår att det skulle vara viktigt för liseberg att skapa en slags helhet med hotell i direkt anslutning till parken. Personligen (som göteborgare som inte kommer att bo på hotell) tycker jag att det känns som slöseri med begränsad parkyta, hotell med mycket smidig transport till parken hade varit att föredra! Sen så talade du om en hiss/bergbana till bergets topp, finns det någon tidsplan för det? Tack för en underbar park!

Andreas Andersen: Hej Hannes,

Det är idag svårt att driva nöjespark utan att ha boende som en del av affären. På topp 10 listan över bäst besökta nöjesparker i Europa (Liseberg är nr 7) är vi den enda park som inte har integrerat boende i parken. För att vi ska kunna fortsätta att vara göteborgarnas park måste vi med största sannolikhet ha denna del med som en del av vår affärsmodell.

Pelle: Har pratats mycket om vattenland. Antar att det ännu inte finns några specifikare planer på hur det isåfall skulle se ut? Vad finns det för alternativa förslag till vattenland?

Andreas Andersen: Hej Pelle!

Nej, planerna är inte så konkreta ännu. Det finns också andra sätt att använda marken på.

Erik Nilsson: Finns det många platser att söka till eventuellt sommrjobb?

Andreas Andersen: Hej Erik!

Tyvärr inte. Ansökningstiden gick ut 25 januari.

Jakob: Hej Andreas! Om du skulle få välja ett område (fysiskt) på Liseberg som du skulle vilja förbättra, vilket område skulle det bli och vad skulle du förändra? Tänk dig att du inte behöver tänka realistiskt. Mvh Jakob

Andreas Andersen: Hej Jakob!

Nästa område vi kommer att fokusera på är i södra parken: området kring FlumRide, Sagoslottet och Spelhuset.

Malena: Hej, vilka nyheter har Liseberg för årets säsong?

Andreas Andersen: www.projekthelix.se

Putte: Ska verkligen ett kommunalt bolag äga hotell??

Andreas Andersen: Hej Putte!

Bra fråga...

Den verkliga frågan är kanske om en kommun ska äga en nöjespark. Faktum är att driva boende idag är lika viktigt för en nöjespark som att driva karuseller. Boende är en mycket integrerad del av affärsmodellen och det ekonomiska fundamentet för utveckling av parken.

Magnus: Hej, Vattenland är en jättebra idé, det är något som saknats länge i Göteborg och inom 10 mils radie. Jag hoppas också på en Gigacoaster (likt Nitro på Six Flags New Jersey) i framtiden, men det lär väl dröja nu när Helix kommer i år?

Andreas Andersen: Hej Magnus!

En gigacoaster får vi aldrig plats med i Göteborg men vi har andra jätteroliga attraktionsprojekt på gång de kommande åren.

patrick: hej ni tappar ju en del gäster som besöker parken och som är ifrån göteborg med omnejd. har ni några planer på att försöka få tillbaka dessa gäster? jag skulle viljan föreslå att ni ger en rabatt till alla som bor i närområdet så att man kan tex köpa ett årskort för typ 100 kr om man köper det i god tid.

Andreas Andersen: Hej Patrick,

Jag tycker nog att årskortet är ganska prisvärt. OCh som tur är kan vi se att göteborgarna långsamt börjar återvända till Liseberg.

Mattias5: Stolparna som håller uppe Helix-rälsen är i en väldigt framträdande ljusgrön färg. Den gamla Lisebergbanans stolpar är diskret mörkgröna. Hade inte Helix-stolparna kunnat göras i en mörkare och diskretare färg?

Andreas Andersen: Hej Mattias,

Vi har faktiskt valt två färger som vi tror kommer smälta in i grönskan på berget och vi hoppas att det kommer bli snyggt.

Sofi Hoffamn: Hej Andreas, Först vill jag berömma årets "Jul på Liseberg" - det var på en helt ny nivå = mycket, mycket proffsigt! Sedan en liten detalj som jag tänkte på sedan i somras...ni öppnade ju i somras Plätteriet och det är ju en lysande idé men när jag stod utanför och läste på meny så blev jag som småbarnsförälder lite upprörd när dricka var billigare än mjölk?! Nu brukar våra barn få dricka när vi är ute på utflykter men jag tycker inte att det ska vara billigare att dricka "onyttigt"...nu skiljde det bara en krona men det är ju inte där ni ska göra "pengar". Utan gör en insats och sätt 5kr för mjölk och behåll priset på drickan. Nu när jag har fått chans att förmedla detta till dig så vill jag avsluta med att berömma Kaninlandet - helt fantastiskt! Oj, jag höll på att glömma att under ditt tal på "Jul på Liseberg" så var det väldigt fint att du lyfte fram all personal! TACK! Mvh Sofi Hoffman

Andreas Andersen: Hej Sofi,

Tack för dina fina kommentarer, de gör mig jätteglad!

Tack också för kommentaren om mjölken, den tar vi med oss.

Bo Andersson: Hej! Det som Liseberg inte har hängt med i är handikapptillgängligheten. Mera attraktioner där sittande kan sitta kvar i sin rullstol under attraktionen, finns säkert lösningar på det. Mera handikapptoaletter samt automatiska dörröppnare samt bredare dörrar överlag på bla Lisebergsteatern matställen affärer mm. Sätt upp en hiss i berget så att vi slipper den långa tunga backen upp till Pariserhjulet och den övre delen av parken. Annars är Liseberg fantastiskt, men nu när jag är orörligare är det svårare att kunna använda ert nöjesfält fullt ut. Tag gärna kontakt med mig eller någon handikapporganisation för att ni skall få en ordentlig genomgång av tillgängligheten för funktionshindrade på Liseberg, det finns regler i Pbl och Boverket att enkla åtgärdade hinder i byggnader och yttre miljö skall tas bort för att uppnå full tillgänglighet för funktionshindrade senast år 2010. Jag ser fram emot en förbättring. Lycka till

Andreas Andersen: Hej Bo,

Liseberg är bra en del tillgänglighetsfrågor, t ex personalen, ledsagaråkpass etc men du har helt rätt i att vi kan bli bättre på den fysiska tillgängligheten. Vi gör just nu en kartläggning av tillgängligheten inom ramarna för tillgänglighetsdatabasen (TD) och vi har en plan för att skapa bättre tillgänglighet till övre delen av parken (hiss) inom de kommande åren.

Loefet: Hej Andreas! Kommer den planerade utbyggnaden av parken på gamla SAABs område samt södra parkeringen göra att satsningarna på nya attraktioner och annan allmän utveckling i dagens park får en mindre prioritet än vad de har idag? Det vill säga mer av budgeten kommer att gå till byggnationer söder om parken så att de nya attraktionerna blir av det mindre slaget? Väntar förresten skarpt på Helix :) Peter

Andreas Andersen: Hej Loefet!

Vi kommer aldrig att förlora fokus på vår kärnaffär som är nöjesparken. Vissa år, som i år, kommer vi att investera mer, andra år, som nästa år, lite mindre. Men det är otroligt viktigt att vi aldrig glömmer att det som är kärnan i vår affär ska förnyas och förbättras löpande. Du kan vara lugn. :-)

Mattias5: Andreas, finns det planer på att flytta huvudentrén mot Korsvägen istället? (nedanför Lisebergshjulet)

Andreas Andersen: Nej, det gör det inte.

Megaforce: Frågan om vattenpark är något som ofta återkommer, och i de flesta fall så pratas det om att lägga den som en del av Valhalla-badet, men knyta den till Liseberg. Är denna ide förkastad och man hellre vill satsa på södra sidan? Redan idag är det ont om billig parkering vid Liseberg och många drar sig för att parkera för 100-tals kronor vilket gör att spontanbesöken blir färre. Att bebygga parkeringarna med dyra P-hus som kanske kostar 250 kr/dag lär inte höja besökssiffrorna.

Andreas Andersen: Hej Megaforce,

Vi kommer att ersätta de p-platser som ev försvinner. Tanken är att flytta existerande parkering till området bredvid E6.

Anton: Hej, va kul att ni funderar på vatten land och åretrunt öppet. Kanske något för dom lite äldre oxå? Takpooler är ju populärt nu så varför inte en uppvärmd utomhuspool med bar på ett tak som alternativ till krogen på kvällen? Jag hade flyttat in i den direkt.

Andreas Andersen: Hej Anton,

Rolig idé. Men inte ska du väl bo i poolen...? :-)

Albin: Hej! Tycker att ni gör ett fantastiskt bra arbete. Har noterat att Lisebergsbanan ser väldigt sliten ut, ni funderar inte på lite underhåll som att måla om rälsen?

Andreas Andersen: Hej Albin,

Lisebergbanan, precis som alla våra attraktioner, underhålls löpande. Vi har dock ett renoveringsprojekt på gång där vi bland annat ser över möjligheterna att måla de delar av rälsen som är missfärgad.

Linnéa: Vilken attraktion är populärast?

Andreas Andersen: Hej Linnéa!

Flest åk görs i Lisebergbanan men populärast är nog Balder.

Mattias5: Andreas, Helix blir nog ett väldigt bra tillskott till parken. Men skär det inte i hjärtat att berget skövlats så pass mycket under byggandet? Framför allt en del stora gamla träd.

Andreas Andersen: Jo, det gör det. Men för varje träd vi tar ner har vi planterat två nya. Det var samma sak när vi byggde Lisebergbanan 1987. Första året var det inte så snyggt men det växter till sig.

Fredrik: Det verkar kul med vattenlandet, planerar ni att utöka Lisebergs areal?

Andreas Andersen: Hej Fredrik,

Vi har 8 hektar söder om parken som vi kan expandera Liseberg på. Existerande park är på cirka 17 hektar.

Jakob: Hej igen! När det gäller vattenlandet så rör det väl sig om en inomhus verison (Lalandia) snarare än en utomhusversion (Skara Sommarland)? Mvh Jakob

Andreas Andersen: Ja precis.

Christopher: Hej! Har ni några framtida planer på att byta ut/uppdatera flumride till en större eller "häftigare" modell?

Andreas Andersen: Hej Christopher,

Inga konkreta planer. Men det händer mycket på tekniksidan med sk watercoasters just nu och den utvecklingen följer vi noga.

Buppo: Hej, Vad kan ni göra för spelhuset för att göra det mer attraktivt? Numera har i stort sett alla bättre spel hemma, Playstation, Xbox osv. Spelen i spelhuset känns väldigt gamla

Andreas Andersen: Hej Buppo,

Det är en stor utmaning för alla som jobbar med spel. Vi måste helt enkelt kunna erbjuda en bättre och mer social upplevelse än den som finns hemma. Det finns bra exempel, kolla t ex www.gameworks.com

Eric: Hej! Tycker det är väldigt kul att ni vill utöka Liseberg, men låter som allt för många parkeringar kommer tas bort? Hur har ni tänk att familjer som bor utanför Göteborg ska ställa sina bilar nära och bra som det är i dagsläget?

Andreas Andersen: Hej Eric,

Alla p-platser som tas bort måste vi ersätta. Vi planerar att flytta p-platserna till området intill E6.

Glen den tredje: Efter tre år i Göteborg känner du dig som en Göteborgare? Och vad är du mest stolt över på Liseberg?

Andreas Andersen: Hej Glen III,

Jag börjar känna att Göteborg och hemma. När jag kommer på E6 söderifrån och ser Liseberg känns det faktiskt som att komma hem.

Mest stolt över? Att få lov att arbeta med glädje, det finns inget som slår känslan att gå igenom Kaninlandet en sommardag med glada gäster och duktiga kollegor.

Andreas Andersen: Lisebergbanan. En av världens bästa berg- och dalbanor enligt mig.

lisa: Hej! Hade gärna gått på Liseberg men det är för dyrt. Tycker du själv att priserna är rimliga om man har tre barn?

Andreas Andersen: Hej Lisa,

Jag har respekt för att Liseberg inte är ett billigt nöje. Men vi försöker att arbeta strategiskt med våra priser. Vi har bland annat bara höjt priserna marginellt de senaste åren och vi lämnade över restaurangmomsen till våra gäster. Förra året gjorde norska VG en prisjämförelse mellan de åtta största nöjeparken i Norden och där var Liseberg faktiskt billigare, en bild som många göteborgare kanske inte har av parken.

mellberg: Det tråkigaste med Liseberg är väntetiden i kön till åken. Kan ni inte satsa på tåg med 4 platser i bredd på nya attraktioner? Så får fler åka samtidigt!?

Andreas Andersen: Hej Mellberg,

Vår nya attraktion Helix har mycket hög kapacietet, nästan lika hög som Lisebergbanan som har fem tåg.

Totalt sett har vi ökat vår attraktionskapacitet med 25 procent mellan 2012 och 2014.

Kristoffer: Hej Andreas! Ville bara hälsa och tacka er för att ni hade spelhuset öppet under sportlovet. Var väldigt uppskattat av mina syskonbarn som var där en hel del. Sen ser vi alla fram väldigt mycket emot Helix. Någon chans till att få vara med när den ska testas? ;)

Andreas Andersen: Hej Kristoffer!

:-)

Vi kommer sannolikt att göra en tävling om första åket. Håll koll på www.projekthelix.se.

BR: Liseberg är ju ett kommunägt företag och skall väl följa den beslutade trafikpolitiken. Borde inte då antalet parkeringsplatser minskas och besökare uppmanas att åka kollektivt?

Andreas Andersen: Hej BR,

När Västlänken är klar kommer det förhoppningsvis bli enklare att ta sig till Liseberg på andra sätt än med bil men just nu behöver vi ersätta de p-platser vi tar bort.

Tony: När skall ni tänka på de boende runt omkring Liseberg? syftar på ökad buller, trafikmängd och parkeringsplateser som besökare till Liseberg okuperar fram tills parken stänger. Särskilt påfrestande under sommarmånaderna. Finns inte en chans för de boende runt parken att få komma till tals med nuvarande svåger politik inom kommunen!

Andreas Andersen: Hej Tony,

Jag tycker faktiskt att vi tänker mycket på våra grannar. Jag är också alltid tillgänglig om någon vill ha en dialog kring hur Liseberg påverkar närmiljön.

Ett exempel kan illustrerar, den nya berg- och dalbanan Helix är version 2. Den bergbanan vi först hade tänkt bygga innan vi började med Helix var 84 meter hög och hade sannolikt uppskattats av våra grannar. Därför tog vi bort den och ersatte med Helix som vi hoppas kommer att påverka grannarna längs Södra Vägen mycket mindre. Helix är också den bergbana med den tystaste teknologin som finns på marknaden just nu.

Fredrich: Hej, har en fråga angående helix och flumeride. Ni har vart väldigt generösa med att visa bilder på bygget och hur själva banan ska se ut, men hållit tillbaka på hur stationen ska se ut på insidan... är detta något ni kommer släppa snart? nyfiken på hur stationspåstigningen kommer se ut...och köfållan! Kommer ni även att renovera, eller rent utav ändra 41åriga flumerides station, nu när det står i sån kontrast mot skepp&skoj?

Andreas Andersen: Hej Fredrich,

Vi visste faktiskt inte att det var någon som var intresserad. :-)

Jag pratar med en kollega om att lägga upp bilder. Håll ögonen på wwww.projekthelix.se

När det gäller FlumRide så har vi inga planer på att göra något med stationen men jag tar med mig ditt förslag.

Andreas Andersen: Nu verkar frågorna var slut för den här gången. Tack alla för kloka och roliga frågor.

Soliga hälsningar från Liseberg!

Andreas

Caroline Karlsson: Stort tack själv, Andreas, för att du var med i chatten!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.