Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.


   <strong id=Vägleder. ”Som lärare är det väldigt kul att få erbjuda eleverna ett roligt sätt att lära sig på”, säger mellanstadieläraren Anna Lundell.">
Vägleder. ”Som lärare är det väldigt kul att få erbjuda eleverna ett roligt sätt att lära sig på”, säger mellanstadieläraren Anna Lundell.

Läraren Anna: ”Appen stärker barnens självförtroende”

Ett spel som gör mattelärandet roligt. Det kan vara hemligheten bakom Zcoolys framgångar. Just kombinationen spel och lärande har visat sig kunna hjälpa många elever att hitta matteglädjen.
– Det digitala hjälper mig att skapa nya sätt att nå eleverna, säger läraren Anna Lundell i Göteborg.

Anna Lundell är låg- och mellanstadielärare på Backatorpsskolan i Hisings Backa i Göteborg. Hon har undervisat med Zcooly och andra matteappar i många år. För henne och de flesta av kollegorna har det digitala blivit en naturlig del av både mattelektionerna och andra ämneslektioner.

– Som mattelärare älskar jag att barnen får direkt återkoppling i appen. De vet när de svarat rätt och när det blivit tokigt. När eleverna sitter själva med sina böcker kan de ju fastna på vissa tal, och kanske upprepa fel om ingen hinner rätta uppgifterna på en gång.

Stöttar och hjälper

Att eleverna sitter och spelar innebär inte att Anna lämnar barnen ensamma med skärmarna. Tvärtom.

– Jag finns alltid där för att hjälpa och stötta både mina elever och mina egna barn där hemma, säger hon.

Till skillnad från en del andra matteappar blir Zcooly aldrig tråkig, tycker Anna Lundell. Hon menar att de olika belöningarna som delas ut under spelets gång inte bara motiverar barnen att fortsätta, utan även lär dem att hushålla med resurser – alltså de virtuella pengar och diamanter som delas ut i spelet, och som kan användas för att till exempel köpa nya djur.

Feedback. ”Det digitala är mer lättillgängligt. Jag tror också att det handlar om belöningarna, du får veta direkt om du har räknat rätt eller fel. Och så samlar du på dig så att du kan göra spelet ännu roligare”, säger läraren Anna Lundell.
Feedback. ”Det digitala är mer lättillgängligt. Jag tror också att det handlar om belöningarna, du får veta direkt om du har räknat rätt eller fel. Och så samlar du på dig så att du kan göra spelet ännu roligare”, säger läraren Anna Lundell.

”Öppnar upp för ett bredare lärande”

Även elever som inte är så förtjusta i skolämnet matematik tycker om att använda Zcooly.

– Vi kan inte nå alla elever på alla sätt, men den här appen ger oss fler möjligheter att hitta rätt sätt att lära varje enskild elev, säger Anna Lundell.

I sin undervisning har Anna också möjlighet att dela ut uppgifter via appen. Eleven får då upp ett meddelande på sin skärm att det finns en uppgift att lösa. Och det är en av de stora fördelarna med Zcooly, menar hon. Elever som har lite svårare för matematiken behöver inte skylta med det inför kompisarna om de inte vill. Detsamma gäller för de elever som behöver mer avancerad matematik för att kunna utvecklas.

– Det är ju mer uppenbart om den eleven får en helt annan bok än de andra, det där kan ju vara väldigt känsligt. Men sitter du med en app så ser inte klasskompisarna vilken nivå du övar på. Även här kan jag individanpassa uppgifterna, vilket ger mig mycket större möjligheter än vad till exempel läxböckerna kan göra, säger Anna.

EXTERN LÄNK: Läs mer om mattespelet som gör skärmtid meningsfull!

En meningsfull skärmtid

Anna Lundell har förståelse för de vuxna som tycker att vissa barn får för mycket skärmtid. Men för henne har Zcooly givit henne fler verktyg att använda i sin undervisning. Till kollegor och andra vuxna som är skeptiska till att införa denna typ av skärmtid i barnens liv säger hon:

– Barnen är ju uppvuxna med skärm. Det är vi vuxna som mår dåligt av det. Gör man något vettigt på skärmen så är det ju verkligen inte bortkastad tid. Jag ger dem hellre Zcooly än något annat, säger Anna.