Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Lär dig matte med kreativt lärande"

Vår erfarenhet är att många som är rädda för matematiken i själva verket är rädda för att ha fel. Med kreativt lärande kan man lösa blockeringen, skriver Suvi Panas, Intize.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Kalla Fakta den 25 mars lyfter skillnaden mellan svensk matematikundervisning och den i Hong Kong. Den svenska undervisningen präglas av det individuella räknandet. Men bilden är förenklad, det händer mer i Mattesverige än så. På sin fritid kommer gymnasieelever till mattementorer i Intize. Det är de som vill bli godkända likväl som de som söker en utmaning. Många av dem som kommer till oss tycker att matten är svår, och att de är dåliga. De behöver mer tid och motivation för matematiken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I Hong Kong är kreativ matematikundervisning i fokus. Eleverna får själva redovisa sina lösningar och diskutera om det finns andra sätt att lösa problem på. Läraren John Mak menar att klassen är en minifamilj och att de är där för att lära av varandra.

Inte bara i Hong Kong

Det är inte bara i Hong Kong detta händer. Varje vecka kommer gymnasieelever till Intize för att träffa sin mentor, frivilligt och gratis efter skolan. Vi räknar matte. Vi använder boken men vi använder oss mest av varandra. Som läraren i Hong Kong pekar våra mentorer inte ut varför det blivit fel, utan diskuterar resonemanget bakom problemet. Hos oss är förståelsen i fokus.

Vår erfarenhet är att många av dem som är rädda för matematiken, som inte ens vill lyfta pennan, är rädda för att ha fel. Ju mer vi pratar om matten, hittar olika sätt att lösa problem på, desto tryggare blir eleven. Våra adepter går från att låta pennan ligga på bordet till att lösa derivator. Mentorn leder en matematisk diskussion och lämnar dem inte till att bara räkna i boken. För det blir sällan av – pennan ligger kvar på bordet.

Det är lyxigt att vara adept. Fyra adepter och en mentor, två timmar i veckan. Det verkar ge något. Varför skulle annars 300 gymnasieelever träffa sina mentorer varje vecka?

Ni behöver inte åka till Hong Kong för att se kreativt lärande i matematik. Vi finns i dag i Göteborg och Trollhättan. Välkomna!

Suvi Panas

styrelseordförande Intize Göteborg