Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ökad konkurrensutsättning måste också säkra medicinsk kvalitet och patient-säkerhet vilket inte är fallet i dag, skriver debattörerna.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kvaliteten offras för att pressa kostnaderna

Den senaste tidens avslöjanden om svåra missförhållanden inom äldrevården har väckt ilska och en djup sorg och oro. Tyvärr finns det stor risk att dessa problem fortsätter om inte kommuner och landsting ändrar dagens upphandlingsrutiner med otroligt låga krav på kvalitet och obefintlig uppföljning, skriver bland andra Leif Swärd, Ortho Center IFK-Kliniken.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Just nu upprepar Västra Götalandsregionen (VGR) samma misstag som gjordes och fortfarande görs inom äldrevården; man har ett enögt fokus på kostnader. Det vill säga att när landsting och kommuner köper vård av privata utförare är det enbart priset som är i fokus. Ett exempel: Västra Götalandsregionen har nyligen haft en upphandling av ortopedi på 80 miljoner kronor. Vinnaren erbjöd utredningsbesök för en krona per patient! Ett skämt? Nej.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Finns det någon seriös politiker och tjänsteman som på allvar tror att man kan bedriva en bra mottagningsverksamhet för en krona per patient? Av erfarenhet vet vi att patienter som söker för ortopediska problem ofta behöver, förutom ett läkarbesök, även en MR undersökning för cirka 2 500 kronor för att en tillförlitlig diagnos ska kunna ställas. Det kommer att finnas en mycket stor press på vårdgivaren att minimera användningen av MR och att maximera antalet patienter som opereras, så kallad glidning på indikationerna. Men det bortser landstinget ifrån och väljer istället det billigaste alternativet. Exemplet visar hur priserna pressas i upphandlingar, utan hänsyn till kvalitet och service.

Tillgänglighet dygnet runt

Ett annat exempel. Västra Götalandsregionen upphandlar för närvarande även ryggkirurgi. Inte heller i denna upphandling finns några större krav på kvalitet och service. Mottagningar, där den ena bedriver seriös ryggkirurgi med flera heltidsanställda subspecialiserade ryggkirurger och specialiserade sjukgymnaster och med tillgänglighet dygnet runt, jämställs med en liten enhet med tillgång till en nyexaminerad ryggkirurg (som vi anser tre års erfarenhet vara) och som finns på plats endast några dagar i månaden. I utvärderingen, som bygger på att varje vårdgivare anger sina priser, vinner den som är billigast, kvalitet är inte en faktor.

Under de snart fem år som ryggspecialistkliniken Spine Center Göteborg har varit verksam och haft avtal med VGR, har man från beställarens sida inte en enda gång efterfrågat vare sig kvalitet, resultat eller patientnöjdhet, inte en enda gång kommenterat den årliga kvalitetsrapport som levererats, och inte heller besökt eller inspekterat Spine Centers verksamhet. Uppföljningen från beställaren är obefintlig.

Kostnadseffektiv vård

De senaste årens utveckling mot fler utförare av offentligt skattefinansierad hälso- och sjukvård, har förbättrat kvalitet, service och tillgänglighet. Den ökande konkurrensen är positiv och har lett till att privata vårdaktörer utmanat den offentliga vården och drivit utvecklingen mot en mer kostnadseffektiv vård. Men ökad konkurrensutsättning måste också säkra medicinsk kvalitet och patientsäkerhet vilket inte är fallet i dag.

Det finns nu en unik möjlighet att ta tillvara på den konkurrens som finns inom vården till att driva på utvecklingen av både kvalitet, service och effektivitet. Vårdgivarna kan fortfarande bli effektivare men det är viktigt att våra landsting och kommuner också bryr sig om vilken kvalitet och service man köper in och följer upp denna.

Leif Swärd

medicinsk chef, Ortho Center IFK-Kliniken

Åke Blixt

vd Spine Center Göteborg

Daniel Öhman

Service Line Lead, ortopedi och rygg, Global Health Partner