Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kungahuset drar in miljarder

Kungahusets statsbesök i Brasilien är big business och Kronprinsessan Victorias bröllop i juni är en miljardaffär. Handeln räknar med rekordinkomster.

Till bröllopet mellan kronprinsessan och Daniel kommer minst 800 utländska journalister och 12 000 extra turister till Stockholm, enligt Svensk Handels beräkningar. Förutom fullbokade hotellrum tros bara bröllopsprodukter dra in 2,5 miljarder kronor och att hela handelns försäljning ökar med 30 miljarder.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Branschorganisationen Visit Sweden har inte gjort några egna uppskattningar av hur turistnäringen gynnas av kungahuset.

- Kungahuset betyder mycket och uppfattats som en modern monarki även i omvärlden. Bröllopet i sommar kommer att ge klirr i kassan. Jämte Ikea, Volvo och andra välkända märken är kungahuset en viktig ikon, säger Bo Söderström, kommunikationsdirektör på Visit Sweden.

Bröllopet kommer, precis som statsbesöket i Brasilien, att exponera Sverige internationellt. Enligt Visit Sweden är intresset störst från grannländerna men även från Tyskland och Brasilien som har anknytning till drottning Silvia.

Differ är ett managementkonsultbolag som specialiserade på varumärkesutveckling med kunder som Atlas Copco och SEB.

- Det lättaste sättet att tänka är att värdera medieutrymmet som är en bra grund för att kvantifiera effekten. Att göra en beräkning utifrån exportintäkter och turism är betydligt svårare, säger Ulrika Burling.

- Bara att kungahuset exponeras stärker varumärket så länge det inte är i ett negativt sammanhang. Kungahuset gör ett bra jobb och Victoria är en yngre och modern representant som står för jämställdhet och jobbar för miljön, värderingar som Sverige vill stå för.

Amerikanska Nation Branding har gjort en färsk analys av hur mycket danska kronprinsessan Mary betyder som landets starkaste varumärke för exportindustrin. Värdet hamnade på 16 miljarder kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.