Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sven Wollter kommer tillbaka till Göteborgs stadsteater för att spela I väntan på Godot med Iwar Wiklander.

Wollter ska locka<br>publik till Stadsteatern

I väntan på Godot. Regisserad av Henric Holmberg med Sven Wollter och Iwar Wiklander i huvudrollerna. Där har ni nästa års publiksuccé på Göteborgs stadsteater.
- Det ska bli vansinnigt roligt, skrockar en uppsluppen Sven Wollter på telefon från Stockholm.
- Jag kände att det var dags. Du vet, jag slutade på Göteborgs stadsteater 1983 och har inte spelat där på säkert tio år. Men jag har ju många kamrater kvar i huset så det blir nästan som att komma hem.
Initiativet till att sätta upp I väntan på Godot i Göteborg kommer från Sven Wollter själv som har en nära relation till Samuel Becketts verk.
I höstas gjorde han Becketts Slutspel tillsammans med Johan Ulveson på Stockholms stadsteater och redan 1954, som teaterelev, såg Wollter I väntan på Godot med Bertil Anderberg och Sture Eriksson i rollerna som luffarna Vladimir och Estragon.
Sedan dess har Sven Wollter väntat på Godot.
- Haha! Ja, det kan man säga. Jag har aldrig spelat pjäsen tidigare så det är väl dags nu.
Sven Wollter och hans gamla kompis från Stadsteatern i Göteborg Iwar Wiklander börjar repetera med regissören Henric Holmberg den 7 januari nästa år.
Premiär blir det i början av mars 2009, och även om Thommy Berggren samtidigt sätter upp Godot med Mikael Persbrandt och Johan Rabaeus i Stockholm sitter Göteborgs stadsteater säkert med en rejäl publiksuccé i knäet.
Något som teatern skriker efter sedan GP:s besvärande Sifosiffror nyligen visade att åtta av tio göteborgare helt struntade i att besöka kulturinstitutionen vid Götaplatsen under förra året.
Nedslående och trist, säger Sven Wollter om resultatet, men den stridbare skådisen är inte överraskad.
- Göteborgs stadsteater har varit i en negativ spiral ganska länge, och det tar tid att komma ur en sådan. Till viss del beror det på vilka pjäser som spelas men nog så viktig är den allmänna kulturpolitiken i stan. Vad är det för kulturklimat som råder i Göteborg? Är det positivt? Finns det resurser att marknadsföra kulturen? Hur mycket satsar man egentligen på det som inte har med Göteborgsoperan eller Lisebergskaninerna att göra?
Sven Wollter menar att scenariot i Stockholm är något mer splittrat.
- Kungliga Dramatiska Teatern, vår berömda och aktade institution vid Nybroplan, har haft oerhört svårt med sina publiksiffror medan Stockholms stadsteater som jag tillhör spelar för utsålda hus.
Men om utbudet finns, då borde det alltså handla om efterfrågan. Sven Wollter tror på växelspel, att blanda det tunga med det riktigt folkliga.
- Just nu medverkar jag i farsen Arsenik och gamla spetsar och till hösten blir det musikal, Cabaret med Helena Bergström och Rikard Wolff i regi av Colin Nutley. Samtidigt spelar vi tyngre dramer som Mäster Olof och Bulgakovs Mästaren och Margarita.
- Men det behövs självförtroende, och det behövs resurser. Det är viktiga beståndsdelar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.