Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Way Out West skippar kaffemjölken. När festivalen äger rum senare i sommar är den till stor del mjölkfri. ARKIVBILD.

Way Out West satsar på mjölkfritt

För tre år sedan slutade Way Out West att servera kött. Nu strävar festivalen efter att bli mjölkfri. Samtidigt uppmuntrar arrangören hela Göteborg att dra ner på mjölkprodukterna under festivaldagarna.

-Vi vill vara hållbara och skapa debatt, säger Patrick Fredriksson, festivalansvarig på arrangören Luger.

Han menar att just industrin kring nötkreatur är en "oerhörd miljöbov", vars påverkan på miljön kan jämföras med utsläppet från Sveriges alla personbilar.

-Det här är nästa steg i utvecklingen mot en hållbar festival. Att skapa ett hållbart evenemang är en skyldighet, fortsätter han.

Redan köttfritt

När Way Out West valde att slopa köttet inför festivalsommaren 2012 blev reaktionerna blandade. Många välkomnade initiativet, medan andra protesterade. När de flesta av mjölkprodukterna nu plockas bort tror och hoppas Patrick Fredriksson på företrädesvis positiva reaktioner. Syftet är att spara hundratals ton växthusgaser, men också att få i gång en diskussion.

-Men det är en het potatis. Det finns fortfarande ganska mycket okunskap kring hållbarhet generellt. Det är känsligt att bryta normen, säger han.

Plockar ni bort alla mjölkprodukter?

-All kaffemjölk tas bort och den absoluta merparten av maten kommer att vara utan mjölkprodukter. Men det kommer att säljas vissa ostar och glassar med mjölk.

Vill bryta normer

Strävan är att principen ska gälla även utanför festivalområdet i Slottsskogen. Arrangören uppmuntrar Göteborgs restauranger, kaféer och opinionsbildare att haka på initiativet, som får namnet "72hrs". Många har redan visat intresse enligt Fredriksson.

Som ett led i initiativet blir Oatly ny huvudsponsor för Way Out West. Bolaget säljer bland annat havrebaserad mjölk och glass.

Köttfritt, mjölkfritt, vad kommer härnäst?

-Nästa steg blir att arbeta mer med social hållbarhet. Vi har ett samhällsklimat i dag där man är mer eller mindre tvungen att våga provocera och bryta normer.

Bild: Björn Larsson Rosvall / TT