Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Way out West rullar in på nytt

På torsdag drar Way out West igång. I år har festivalen blivit hbtq-certifierad, annars är mycket sig likt.

– Det finns inget självändamål med att förnya varje år, säger Lugers marknadschef Patrick Fredriksson.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nej, med sina tre stora scener, vegetariska mat och mjölkfria alternativ till kaffet kommer Way out Wests trogna besökare att känna igen sig när de gästar festivalen i Slottsskogen.  Men en del nya programpunkter har tillkommit, och andra har flyttats runt.

– Vi börjar varje dag på festivalområdet Höjden med en konsert vid lunchtid. Sedan blir det samtal och debatter under programpunkten Way out West Talks och därefter rullar det på, säger Patrick Fredriksson på arrangören Luger.

Blickar framåt

Rullar på är just vad succéfestivalen Way out West har gjort sedan starten 2007. Förra året firade man tio år och det ryktades om att det kanske skulle bli en avskedsfestival, att det var tack och hej från Luger. Men icke. Nu blickar man istället framåt.

– Från början sade vi just tio år och sedan får vi se. Förra året vid den här tiden visste vi inte riktigt om vi skulle fortsätta eller lägga av. Men nu känner vi att vi vill köra på så länge vi har något att ge, understryker Patrick Fredrikson.

Redan från start ansträngde sig Way out West för att vara en festival som tar miljöarbetet på allvar. För fem år sedan tog man steget att sluta servera kött och 2015 blev festivalen även mjölkfri.

Enkel åtgärd

– Artisterna måste vi flyga in och det är svår att undvika transporter av bland annat scener och teknisk utrustning, men att sluta servera kött var en förhållandevis enkel åtgärd och ett ställningstagande för miljön, säger Patrick Fredriksson, själv vegetarian sedan många år.

I år har Way out West tagit steget att bli hbtq-certifierad, vilket konkret innebär att de på Luger som jobbar med festivalen har gått en utbildning hos West Pride. 

– Det handlar återigen om att någonstans utmana normer. Efter att vi har utmanat kött-, mjölk- och alkoholnormen (förra året satsade festivalen på alkoholfria öl) utmanar vi nu heteronormen.

Är ni klara sedan?
– (Skratt) Det vet jag inte. Men visst hoppas jag att festivalen fortsätter utvecklas. Det är både min och min kollega Ola Broquists ambition.

Finns det risk att folk ser er som en Bror Duktig-festival?
– Ja, så kan det absolut vara.

Spelar det någon roll?
– Nej, inte egentligen. För oss handlar det om ett kul sätt att väcka debatt. Ta vårt mjölkförbud. Vi har aldrig sålt några större mängder mjölk på festivalen, för oss var det en miljömässig ickegrej, men det gav ett enormt massmedialt genomslag. Plötsligt ifrågasattes mjölkdrickandet och folks medvetande ökade. Då har vi ju lyckats nå ut med vårt budskap. 

– Vårt hållbarhetsarbete handlar ju egentligen inte om vad folk gör tre dagar i Slottsskogen, det handlar om hur vi kan påverka dem på lång sikt.