Vivi Edström: Livets gåtor. Jane Austen

|

I den utmärkta tv-serien Lost in Austen (brittiska itv, 2008) möter den moderna unga Londonkvinnan Amanda Price plötsligt Elizabeth Bennet, hjältinnan i Austens Stolthet och fördom, i sitt eget badrum. Tjejerna byter liv och Amanda får fullt sjå med att hålla storyn kvar på rätt spår.

Serien är bara ytterligare ett prov på hur intresset för fenomenet Jane Austen nått populärkulturen och metanivåerna. Även inom litteraturforskningen har Austen blivit en samlingspunkt för en rad historiska, sociologiska och teoretiska intressen. Klass, kön, kolonialism, smak, konsumtion, musik - allt tycks rymmas i sex 1800-talsromaner från den engelska landsbygden.

Den första boken på svenska om författarskapet innebär förstås en högtidsstund för alla fans. För nu sällar sig litteraturvetaren Vivi Edström till skaran av hängivna. Edström, professor emerita, har tidigare gjort sig mest känd för gedigna studier om Selma Lagerlöf och Astrid Lindgren. Hennes drygt 350-sidiga Livets gåtor vittnar om många års umgänge med Austens karaktärer och miljöer. En smula motvilligt dras hon också till författarinnan som privatperson och lockas med på en resa i hennes fotspår.

Edström skriver personligt och medryckande med uppenbar känsla för Austens särprägel. Men det blir också en smula stressat. Nyväckta frågor släpps hastigt, till förmån för nya handlingsreferat och infallsvinklar. Entusiasmen bubblar: Jane Austen är ju en baddare på att gestalta dialoger - vad hon måtte ha lyssnat såväl under tröttsamma kortspelskvällar som under glada samkväm!

Den kanske viktigaste frågan dröjer dessutom kvar efter avslutad läsning: Varför förlorar sig så många fortfarande i Jane Austen? Vad ser tjejer som Amanda Price i hennes värld? Sig själva, menar Vivi Edström. Ja, men kanske också något mer?