Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Viktor Eriksson: Dags att vakna, Pewdiepie

"Vi måste inse att vi förvisso har yttrandefrihet men också ansvar mot andra människor. Speciellt om vi har 53 miljoner prenumeranter på världens största videosajt", skriver Viktor Eriksson om Disneys avståndstagande till Felix "Pewdiepie" Kjellberg.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Det var bara ett skämt. Nog är det en ursäkt vi borde ha pensionerat för länge sedan.
Förra gången Felix “Pewdiepie” Kjellberg var aktuell i nyheterna var det för att han sagt att han skulle radera sin Youtube-kanal. Ett påstående som media svalde med hull och hår och till och med bevakade live i tron om att de skulle få se Youtube-stjärnan spola ner hela sin ekonomiska framtid i toaletten. Givetvis var det inte så. Allt visade sig vara ett skämt.

Men det är nog så oskyldigt i jämförelse med att Felix Kjellberg nu har skojat om att döda judar. Något som Disneyägda Maker Studios tyckte var så olämpligt att de klippte banden med hans kanal. I den uppmärksamhetsberoende klickonomin där allt handlar om att chocka och slå igenom är Pewdiepie vid det här laget en virtuos.

Pewdiepie har skapat flera videos, varav han i en sitter och reagerar på klassiskt Pewdiepie-vis när två killar från Indien dansar runt med en banderoll där det står “död åt alla judar”. Killarna har fått betalt för att göra detta av Pewdiepie som anlitat dem genom en frilansfirma. Förutom ”spelet” med antisemitismen finns alltså också ett unket inslag av en rik Youtube-svensk som tjänar pengar på att skapa chockinnehåll för sin unga publik genom att utnyttja två killar från Indien för sin humor. De två indiska killarna har sedan dess fått sparken. I en ny video påstår de att de inte visste vad texten de skulle visa betydde.

Pewdiepie har vädjat om att de ska få tillbaka sina jobb, till synes utan framgång, samt försvarat videon genom att säga att allt bara var ett skämt. Senare laddade han upp en ny video där han anställt en person utklädd till Jesus som fick säga saker som “Hitler gjorde inget fel”. Den videon var också bara ett skämt, enligt Pewdiepie.

Men här kommer problemet. Och det är ett problem som dyker upp överallt på internet.
Du drar ett provocerande skämt. Plötsligt tycker folk inte det är roligt och du måste försvara dig. För alla är så himla känsliga. Du skojade ju bara, men folk är plötsligt jättearga. 

Nu har du två val, ett svårt och avgörande beslut.

Antingen tar du en titt på ditt eget handlande och omvärderar det. Eller så är alla som kritiserat dig fienden. Och i så fall, tar du i hårdare nästa gång, med ett grövre skämt, för att visa att du inte ger dig. Men motreaktionen blir ännu starkare den här gången. Sedan fortsätter det. Och fortsätter. Plötsligt har du tagit ställning för något politiskt du en gång kanske inte hade känt dig vidare hemma i. 
Vips så sitter extrema rörelser i det politiska förarsätet.

Det här en utveckling som syns överallt på nätet idag. Det är dags att sluta avfärda den och istället göra någonting åt det. Allt handlar om den där avgörande stunden då någon antingen stannar i sin bubbla eller låter det göra ont när den spricker. Vi måste inse att vi förvisso har yttrandefrihet men också ansvar mot andra människor. Speciellt om vi har 53 miljoner prenumeranter på världens största videosajt. Det återstår att se vilken väg Felix "Pewdiepie" Kjellberg väljer i slutändan. Strax efter att några av hans videos dök upp på USA:s största vitmaktsida, som i samma veva började kalla sig för internets största Pewdiepiefansajt, tog han bort dem. Förhoppningsvis var det ett uppvaknande.