Mezzosopranen Anne Sofie von Otter, med världen som arbetsfält, blir artist in residence på Artisten i Göteborg.
Mezzosopranen Anne Sofie von Otter, med världen som arbetsfält, blir artist in residence på Artisten i Göteborg. Bild: Harrison och Parrott

Världsstjärnan till Göteborg – håller workshops på Artisten

Mezzosopranen Anne Sofie von Otter blir artist in residence på Artisten i Göteborg. Där kommer världsstjärnan att undervisa eleverna med start i september.
– Det räcker inte att sjunga vackert, du måste uttrycka något också, säger hon.

ANNONS
|

Anne Sofie von Otter ber mig ringa upp igen om två minuter. Hon har just anlänt till sitt landställe i Roslagen där hon bland annat ska öva på Monteverdis opera ”Poppeas kröning”.

– Här är det ostört, så ingen hör när man går omkring och gastar, skämtar hon.

Hon har gjort rollen förut, men det var ett tag sedan. Nu är det dags igen: och denna gången drabbar hon, i rollen som Ottavia, samman med Poppea (Kerstin Avemo) på Theater Basel.

I mitten av september bär det dessutom av till Göteborg och Artisten, högskolan för scen och musik. Där blir hon artist in residence och kommer vid olika tillfällen fram till 2026 att jobba med studenterna.

ANNONS

– Det känns jättekul, för jag undervisar inte särskilt ofta men tycker om att göra det ibland.

Anne Sofie von Otter

Ålder: 68 år

Yrke: sångerska (mezzosopran)

Bor: I Stockholm, efter en uppväxt i Stockholm, Bonn och London.

Familj: två barn med maken Benny Fredriksson som avled 2018.

Debut: 1983 som Alcina i Haydns ”Orlando paladino” på Basel-operan, efter musikstudier i Stockholm och London. Debuterat därefter i rask takt också på Covent Garden (1985), La Scala (1987) och Metropolitan (1988).

Karriär: är i dag en av Sveriges främsta sångerskor – en världsstjärna vars karriär sträcker sig över fyra decennier. Hon har samarbetat med legendariska dirigenter som Carlos Kleiber, Claudio Abbado och Giuseppe Sinopoli – liksom med artister som Elvis Costello, Brad Mehldau och Rufus Wainwright. Medverkade i höstas i Mikael Karlssons nyskrivna ”Melancholia” på Kungliga operan, i rollen som Michaels mamma Gaby.

Aktuell: som artist in residence på Artisten 2024-2026. Dessutom från december som hembiträdet Justina i ”Fanny och Alexander” på Belgiens nationalopera La Monnaie/De Munt i Bryssel.

Samtidigt tar lärarrollen på krafterna, menar mezzosoperanen, som kallar jobbet ”mer ansträngande än att sjunga själv”. Tidigare har hon ändå bjudits in till musikhögskolor i London, Salzburg och på andra håll i världen för att hålla masterclasses.

– Många studenter bara sjunger och vill lära sig rätt teknik, perfekt teknik, för att använda rösten – men hjärnan är ett väl så viktigt instrument. Att sjunga handlar om frasering, stilkänsla, att ge orden färg – ja det finns hur mycket som helst, säger Anne Sofie von Otter och fortsätter:

– Det gäller att komma fram till ett sätt att sjunga som verkligen förmedlar vad man sjunger om.

Från operan ”Melancholia” till ”Fanny och Alexander”

Under hösten och våren ser världsstjärnan fram emot att lära känna både eleverna och staden Göteborg lite närmare.

– Jag kommer att fokusera på den fantastiska verktygslåda du som sångare kan använda dig av, bara du hittar rätt verktyg. Det måste hända något i hjärnan när du sjunger, och det blir väldigt stimulerande om man jobbar på det sättet.

Under hösten 2023 har Anne Sofie von Otter synts i rollen som Gaby, den iskalla mamman till systrarna Claire och Justine, i Mikael Karlssons nyskrivna opera ”Melancholia” efter Lars von Triers film.

ANNONS

Senare, i december, kommer mezzosopranen än en gång att samarbeta med Mikael Karlsson. Härnäst tar han sig an Ingmar Bergmans klassiker ”Fanny och Alexander” som han på sitt nyskapande sätt omvandlar till opera.

– Jag tog för givet att jag skulle vara fru Ekdahl, men istället erbjöds jag rollen som det hemska hembiträdet Justina, den roll Harriet Andersson gör i filmen, berättar hon.

– Mikael Karlsson har ett helt nytt sätt att skriva opera på som är en verklig förstärkning inom operavärlden. Melancholia blev en jättesuccé. Det var helt utsålt och den nyskrivna operan lockade också delvis en helt ny publik.

Anne Sofie von Otter lovordar ny bok om Benny Fredriksson

Från 1989 och framåt var Anne Sofie von Otter gift med skådespelaren, teaterregissören och vd:n för kulturhuset Stadsteatern Benny Fredriksson, som hon har två barn med. Våren 2018 tog han sitt liv i Sydney i Australien.

22 mars i år släpps boken ”Den siste teaterdirektören: Berättelsen om Benny Fredriksson” skriven av GP:s kulturchef Johan Hilton. Hur känner hon inför den?

– Jag har fått läsa den och komma med synpunkter, och vi har haft många samtal. Jag fick rådet att Johan Hilton var rätt person för det här uppdraget, och han har verkligen gått in med hull och hår för det här. Han har lagt ner sin själ i boken och jag är full av aktning inför hans ambition.

ANNONS

Anne Sofie von Otter berättar att hon imponerades av Johan Hiltons tidigare bok ”Vi är Orlando: en amerikansk tragedi” (2020) som författaren också lagt ner ett enormt researcharbete på.

– Nu har han gjort ett jättefint jobb och visar Benny Fredriksson och vem han är, från ung ålder tills dess att han slutar på teatern. Det är respektfullt utan att för den skull bli alltför respektfullt.

LÄS MER:”En stjärna i juletid” av Anne Sofie von Otter

LÄS MER:Recension: ”Don Giovanni” på Göteborgsoperan

LÄS MER:Recension: ”Mytomania” av Paula af Malmborg Ward på Göteborgsoperan

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS