Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Upprymd ny danschef

Katrin Hall vill att "göteborgarna får reda på vad de har i sin egen bakgård."

Isländska Katrín Hall har hunnit vara chef för Göteborgsoperans danskompani i två dagar, och har slungats från möte till möte, välkomsttal till studiobesök.
– Alla har varit så välkomnande och varma. Jag är upprymd över vad vi ska åstadkomma tillsammans, säger hon till GP.


Kanske är det Göteborgsommarens blåsigaste dag. Vindbyarna gör det närmast omöjligt att fotografera Katrín Hall utomhus; hennes hår får eget liv, dansar i pustarna från det ursinniga Göta älv. Och inomhus är det inte särskilt stillsamt heller. När GP träffar Danskompaniets nya chef på hennes andra arbetsdag i operahuset är det mellan två möten – det är många som ska träffas, och otroligt mycket som ska gås igenom. Digra luntor att ögna, artiga händer att skaka; intervjuer att hålla.
Men det är roligt.
– Jag har fått mycket information, och också träffat dansarna och sett mig omkring i studion. Det kan vara svårt att komma till en ny arbetsplats, men alla har varit så väldigt tillmötesgående, säger hon.


Katrín Hall började sin bana som dansare i Iceland Dance Company i tonåren, och varvade sedan dans på professionell nivå med gymnasiestudierna på Island. Därifrån tog karriären henne till Tyskland. Efter ett decennium på den professionella tyska scenen återvände hon 1996 till hemlandet, där hon tog över tyglarna som konstnärlig ledare för danskompaniet och förändrade dess verksamhet i grunden. Från att ha varit ett så kallat neoklassiskt danskompani, började den isländska institutionen att fokusera på samtida, progressiv dans.


Med andra ord nästan exakt samma förvandling som Göteborgsoperans danskompani genomgick under sin senaste ledare Adolphe Binder.
– Våra konstnärliga visioner är väldigt lika varandra. Det är lustigt, jag har en säsong framför mig som jag inte har varit med om att bestämma riktningen för, men som jag ändå kan ställa mig hundra procent bakom. Det skulle kunna vara jag som gjort den. Kombinationen med mästerliga koreografer som arbetat med kompaniet förut, och nykomlingar som aldrig gjort det, är utmärkt.
– Göteborgsoperans danskompani anses internationellt vara Europas ledande med inriktning på samtida dans. Det ska bli så spännande att ta över.  
Någonting hon inte kommer att vidmakthålla är Adolphe Binders indelning av säsongerna i olika teman. 
– Det kan begränsa koreografernas längtan efter ett eget tema, och vad de vill uppnå med sitt arbete. Jag vill ge dem friheten att göra det som de brinner för i sina hjärtan.

Konstnärligt har Danskompaniet alltid hållit en hög kvalitet, poängterar hon. Katrín Hall vill rikta in sig på framtiden och inte gräva ner sig i det förflutna. Men hon säger att hon kände till att arbetssituationen på Göteborgsoperan uppmärksammats i pressen, och att många medarbetare anonymt lyft kritik mot det som kallades en tystnadskultur; att man inte vågade vädra sina åsikter på grund av rädsla över att inte få fortsatt anställning.
– Vad jag kan säga är att det är viktigt för mig att verka i en inspirerande och kreativ atmosfär, där kommunikationen fungerar. Ömsesidig respekt och tillit är viktigt, så också en transparens på arbetsplatsen. Alla har rätt till sin röst. Jag gillar starka individer med starka åsikter, som inte är rädda för att uttrycka sig och lyfta kritik, så länge den är konstruktiv.
– Starka individer skapar en stark grupp, och det är viktigt att vi alla är på samma skepp, seglande mot samma riktning. Det måste förstås finnas en ledare, men det betyder inte att hierarkin behöver vara strikt. Den här konstformen har så mycket passion. Ingen jobbar med det här för pengarna, det kan vi vara på det klara med. Allt handlar om kärlek till dansen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.