Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Foto: Anders Wiklund/Elin Dahlman/Maja Suslin

Unga Klara blir nationell scen

Kampen är över! Vid årsskiftet får teatergruppen den åtråvärda utmärkelsen.

– Det känns fantastiskt att Sverige äntligen får en nationell scen för barn och ungas scenkonst. Det är många människor som kämpat länge för detta, säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke i ett meddelande från kulturdepartementet.

Förslaget att göra Unga Klara till nationell scen för barn- och ungdomsteater ingår i 2018 års budgetproposition som kommit till efter en överenskommelse mellan regeringen och Vänsterpatiet. Teatergruppen blir därmed den första verksamheten i Sverige med ett renodlat barn- och ungdomsuppdrag att erhålla status som nationell institution. 

En anledning till förslaget är enligt kulturdepartementet att Unga Klara har stor möjlighet att bli den ledande institutionen i sitt fält, på grund av gruppens unika arbete med unga i fokus.

Bland de pjäser som uppmärksammats genom åren kan "I lusthuset", "Besvärliga människor" och "Det allra viktigaste" nämnas. Teatern har också visat att de inte räds svåra ämnen av ett slag som annars är sällsynta i barnteatersammanhang, som i uppsättningarna "Medeas barn", "Hitlers barndom" och "Flickan, mamman och soporna".

– Vi har haft en osäker ekonomisk situation i åtta år och har trots det fortsatt att möta barn med konst som tar dem på allvar. Vi har gjort teater om saker som barn och unga möter i sin vardag, men som vi vuxna kanske duckar för att prata om. Jag är glad att regeringen lyfter Unga Klara till en nationalscen, säger Nisha Besara, vd för Unga Klara, i ett pressmeddelande.

I praktiken innebär det bland annat att det statliga stödet till Unga Klara fördubblas 2018, då det beräknas uppgå till 16,2 miljoner kronor. Efterföljande år ska bidraget landa på 15,4 miljoner.

Publik på 36 000

Initiativtagare till Unga Klaras grundande var dramatikern Suzanne Osten, som bildade gruppen 1975 – då som en underavdelning till Stockholms stadsteater. Sedan 2009 står teatern på egna ben och hade 2015 så många som 36 000 åskådare under spelåret. 

Sedan 2014 är Gustav Deinoff och Farnaz Arbabi konstnärliga ledare för teatern.

Osten själv lär välkomna beskedet; hon har nämligen arbetat för att Unga Klara ska erkännas som nationell scen i ett flertal år.