Två Göteborgsförfattare nominerade till Augustpriset

Göteborgsförfattarna Johannes Anyuru och Maja Larsson är nominerade till årets Augustpris, i kategorierna årets skönlitterära bok och årets fackbok.
– Boken har ju bara funnits ute i tio dagar – så det här känns ju helt sjukt, säger Maja Larsson.

ANNONS
|

Årets nominerade till Augustpriset har presenterats, och det är både veteraner och debutanter som samsas i de tre kategorierna Årets skönlitterära bok, Årets fackbok och Årets barn- och ungdomsbok.

I kategorin Årets fackbok är en Göteborgsförfattare nominerad – journalisten Maja Larsson, som också är återkommande skribent i GP.

Hennes debutbok ”Kläda blodig skjorta. Svenskt barnafödande under 150 år” beskriver juryn som en idéhistorisk odyssé genom samhällets syn på barnafödande. ”Med stöd av rikliga, ibland nästan plågsamt detaljerade exempel ur skriftliga källor, skapar Larsson en både rörande och upprörande läsupplevelse.” skriver de i sin motivering.

– Det är så roligt! Boken har ju bara funnits ute i tio dagar – så det här känns ju helt sjukt, säger Maja Larsson till GP.

ANNONS

Tävlar mot Andreas Cervenka

Boken kom till eftersom hon själv kände att det saknades ett historiskt perspektiv i debatten om förlossningsvården. På frågan varför tematiken hittills lyst med sin frånvaro inom den svenska sakprosan säger hon att det varit svårt, också för henne, att hitta berättelser och vittnesmål.

– Under lång tid i historien var det här ingenting som man pratade om utanför sin närmaste krets. Så det har varit en väldigt specifik kvinnlig erfarenhet.

Många har redan hunnit fråga henne om hennes debutbok kommer att användas som läromedel.

– Först och främst tänker jag att man kan läsa den för att den är spännande. Ett komplement till berättelsen om folkrörelsens och socialdemokratins framväxt i Sverige. De här berättelserna är viktiga om man ska förstå vår samtid nu – och våra förmödrar. Sedan vore det såklart jättekul om någon ville använda den som lärobok på barnmorske- eller läkarutbildningen – men det var aldrig min ambition när jag skrev den.

Larsson tävlar bland annat mot Andreas Cervenkas ”Girig-Sverige” och Nina van den Brinks biografi över Maja Ekelöf, ”Jag har torkat nog många golv”.

Anyuru nominerad igen

I den skönlitterära klassen är göteborgaren Johannes Anyurus roman ”Ixelles” nominerad. Juryn motiverar nomineringen så här:

”Fiktiva livsöden är ett kapital som kan styra världen, medan verkliga människor som inget har riskerar att förlora allt – och gå under i bortglömda stadsdelar utan namn. Johannes Anyurus Ixelles är en existentiell och poetisk roman om berättandets gäckande makt, och en generation barn som gjorts omöjliga att sörja.”

ANNONS

Boken är tillägnad två skrivgrupper som Anyuru lett: Pantrarna och Qalam, båda baserade i Göteborg. Johannes Anyuru vann Augustpriset för Årets skönlitterära bok 2017, ”De kommer drunkna i sina mödrars tårar”. Han har även vunnit en rad andra utmärkelser.

Bland de anda nominerade i kategorin finns bland annat två diktsamlingar, signerade Jenny Tunedal respektive Iman Mohammed, och Ia Genbergs ”Detaljerna”.

I barn- och ungdomskategorin är bland annat Emma Adbåges ”Såret” och ”Jaga inte oss” av Eva Lindström nominerade.

Priserna delas ut vid Augustgalan den 28 november i Stockholms Konserthus. Då delas även Lilla Augustpriset ut, vilket går till en ung skribent som är mellan 16 och 20 år gammal.

Här är samtliga nominerade i kategorin Årets skönlitterära bok:

Bild: Maja Kristin Nylander

Johannes Anyuru, ”Ixelles” (Norstedts)

”Fiktiva livsöden är ett kapital som kan styra världen, medan verkliga människor som inget har riskerar att förlora allt – och gå under i bortglömda stadsdelar utan namn. Johannes Anyurus Ixelles är en existentiell och poetisk roman om berättandets gäckande makt, och en generation barn som gjorts omöjliga att sörja.”
Bild: Sara MacKey

Ia Genberg, ”Detaljerna” (Weyler förlag)

”I Detaljerna blir en glödande feber en portal till det förflutna och de relationer som en gång betydde allt – i ett liv som inte längre finns. Med vemod, precision och lågmäld humor skriver Ia Genberg fram de skärvor som skapar en människa, och låter sin röst ljuda med omisskännlig klang. I den exakta känslan för de små detaljerna blir en hel värld levande.”
Bild: Kajsa Göransson

Anneli Jordahl, ”Björnjägarens döttrar” (Norstedts)

”Björnjägarens döttrar är en driven och upprorisk roman om syskonskap, våld och ensamhet. När Anneli Jordahl går i dialog med en finsk klassiker blir sju systrar föräldralösa och drar till skogs för att överleva – i en kamp mellan natur och kultur, ursprung och civilisation, begär och bildningstörst. En vildsint berättelse om längtan efter att ställa sig utanför samhället, och priset för detta.”
Bild: Robin Rådenman

Iman Mohammed, ”Minnen av infraröd” (Norstedts)

Dillchips, dadlar och gurkmeja. Långa flätor som klipps av. Våld som missar – och träffar. Genom förtätade bilder och språkliga vändningar som följer minnets egna lagar undersöker Iman Mohammeds diktsamling Minnen av infraröd det svåra utrymmet mellan språk, kropp och erfarenhet. Explosivt och koncentrerat intas det vardagliga av smärtan, och av det som gått förlorat.
Bild: Sara MacKey

Jenny Tunedal, ”Dröm, baby, dröm” (Wahlström & Widstrand)

”Dröm, baby, dröm är en tät och infallsrik diktsamling som hämtar sin kraft ur grekiska tragedier, psykologiska skattningstabeller och ett skövlat folkhem. Jenny Tunedal talar förlustens språk i ett evigt efteråt, och dess slitna bilder skiner som nya i en oförsonlig och rasande sorgesång.”
Bild: Gustav Bergman

Lina Wolff, ”Djävulsgreppet” (Albert Bonniers Förlag)

”I denna komplexa roman skildrar Lina Wolff en relation där erotik, kontroll och död öppnar ett gapande slukhål för både huvudperson och läsare – bortom normalitet och galenskap. Med oväntade upptrappningar och skeva dimensioner bär Djävulsgreppet på en intensitet som sätter själva verkligheten ur spel.”

Här är de nominerade i kategorin Årets fackbok:

Bild: Anna Svanberg

Nina van den Brink, ”Jag har torkat nog många golv. En biografi om Maja Ekelöf” (Norstedts)

”Maja Ekelöf, städerska och ensamstående fembarnsmor, gjorde succé med sin dagbok Rapport från en skurhink från 1970. Nina van den Brink väver skickligt ihop Maja Ekelöf – städerska, hyllad författare, abortförespråkare och vänsteraktivist – med berättelser om städerskor i sin egen familj. De närgångna beskrivningarna av varje arbetsmoment och dess verkan på kroppen är nästintill poetiska. Boken är lika mycket ett starkt porträtt över ett av Sveriges mest gripande författarskap som en uppgörelse med välfärdsbygget som inte kom alla till del.”
Bild: Pierre Björk

Claes Britton, ”Pontus Hultén. Den moderna konstens anförare” (Albert Bonniers Förlag)

”Pontus Hultén är nog idag okänd för de flesta, ändå var han konstpionjären som under 1960-talet satte Moderna museet på världskartan. Claes Britton ger i sitt storverk på nästan 900 sidor ett nyanserat porträtt av den omstridde museimannen. Han vurmade för den moderna konsten och ville göra den tillgänglig för alla. Nu får läsaren sig till livs även en hel del av 1900-talets konsthistoria i denna livliga och underhållande biografi.”
Bild: Miriam Preis

Andreas Cervenka, ”Girig-Sverige. Så blev folkhemmet ett paradis för de superrika” (Natur & Kultur)

”På bara några få decennier har Sverige övergett folkhemstanken och den gemensamma välfärden som sin bärande idétradition. Från att ha varit ett av världens mest jämlika länder har Sverige blivit ett land med starkt ökande klyftor och ett paradis för miljardärerna. Med humor, driv och på få lättlästa sidor lyckas Andreas Cervenka skriva en bladvändare där han med hjälp av en massa siffror försöker förklara vad som egentligen hände med folkhemssverige och dess strävan efter ekonomisk jämlikhet.”
Bild: Anna Edlund

Maja Larsson, ”Kläda blodig skjorta. Svenskt barnafödande under 150 år” (Natur & Kultur)

”Journalisten Maja Larsson gör närmast en idéhistorisk odyssé genom olika faser i samhällets syn på barnafödande. Utifrån sin egen släkts erfarenheter tar hon med oss genom 150 år av förlossningar – praktik, teori, attityder, synsätt. Självlärda gummor med påstådda förbindelser med det övernaturliga fasas successivt ut till förmån för medicinskt skolade yrkeskvinnor – dock inte över en natt och inte utan motstånd. Med stöd av rikliga, ibland nästan plågsamt detaljerade exempel ur skriftliga källor, skapar Larsson en både rörande och upprörande läsupplevelse.”
Bild: Jonas Ekströmer/TT

Amat Levin, ”Svart historia” (Natur & Kultur)

”I 87 korta, glasklara kapitel tecknar Amat Levin en stor och mångfacetterad bild av Afrika som geografisk, kulturell och politisk kontinent, och även av svarta människors liv och gärningar i världen i stort. Det är en berättelse om förtryck, slaveri och kolonialism, men också om svarta pionjärer och ett synliggörande av en försummad del av världshistorien. Levins Svart historia är på samma gång ett fascinerande historiskt lapptäcke och ett folkbildningsarbete av stora mått.”
Bild: Magnus Liam Karlsson

Hans-Gunnar Axberger, ”Statsministermordet” (Norstedts)

”Man kan undra om vi behöver ännu ett tillskott till den rikliga litteraturen om Palmemordet, men Hans-Gunnar Axberger – huvudsekreterare i statens granskningskommission – har snart nog motiverat sitt bidrag. Metodiskt följer han händelseförloppet och med det ena exemplet lagt vid det andra styrker han sina bärande teser om misskötsel, prestigehunger och politisk-taktiska felbeslut. Språket är stramt återhållet men mellan raderna pyser både vrede och förtvivlan fram.”

Här är årets nominerade i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok:

Bild: Magnus Liam Karlsson

Emma AdBåge, ”Såret” (Rabén & Sjögren)

”Att ramla och slå sig är en stor sak för varje barn. Att dessutom få ett sår är en katastrof! Men kanske också lite… mysigt? Särskilt om man blir buren i kungastol och får exklusivt tillträde till lärarrummet. Med psykologisk skärpa och utsökta bildkompositioner fångar Emma AdBåge allas vår längtan efter att bli uppmärksammade och omhändertagna.”
Bild: Daniela Spiroska

Nora Khalil, ”Yani” (Natur & Kultur)

”Spoken word-poeten Nora Khalil briljerar som romanförfattare i denna Albyskildring för 2020-talet. I de välskrivna dialogerna framträder ett pärlband av röster. Ett utvisningsbeslut drar in som ett mörkt moln och vänskaper fördjupas. Med poetisk pregnans och förlösande vass humor navigerar författaren skickligt mellan glädje och hudlös sorg.”
Bild: Susanne Kronholm

Eva Lindström, ”Jaga inte oss” (Alfabeta)

”Lugn och ro, det är ekorrarnas enkla önskan. Men i kraftmätningen med jägarna ser de ut att dra det kortare strået. Med skogens glödande höstfärger som fond, tecknar Eva Lindström fram bilderboksvärldens mest älskvärda och okuvliga underdogs.
Bör vi lyssna på dem?
Ja.
Är de coola?
Ja.”

Marie Norin & Elisabet Ericson, ”Bettan” (Alfabeta)

”I berättelsen om den gränslösa Bettan bjuder Marie Norin och Elisabet Ericson på en lyrisk färgexplosion. Med stor humor och underliggande mörka stråk fångar bilderboken skickligt erfarenheten av att tappa bort sig själv i en relation. Berättaren blir en tickande bomb som läsaren med allt starkare medkänsla följer mot den oundvikliga detonationen.”
Bild: Jennifer Granqvist

Ellen Strömberg, ”Vi ska ju bara cykla förbi” (Rabén & Sjögren och Schildts & Söderströms)

”Lyhört och träffsäkert skildras tonårens brytningstid då fantasierna om vem man vill vara plötsligt ska omsättas i praktik, då kompisrelationer sätts på prov och då den första kärleken känns både lockande och skrämmande. Med största respekt för både sina läsare och sina karaktärer ger Ellen Strömberg nytt liv åt ungdomslitteraturens mest ikoniska motiv.”
Bild: Anna Drvnik

Henrik Wallnäs & Erik Svetoft, ”Ingen fara!” (Lilla Piratförlaget)

”En stadig rytm väver samman text och bild i Henrik Wallnäs och Erik Svetofts sandlådeäventyr. Intrigen fördjupas i takt med att overallerna blir allt lerigare. När rytmen väl bryts håller både karaktärer och läsare andan. Här är barnen i fokus, självklara i sin uppenbarelse och handlingskraft. En småbarnsbok som vidgar genren genom att både hylla och utmana dess konventioner. Litet format? Ingen fara! Stor dramatik? Ingen fara!”

LÄS MER:Går till botten med förlossningsvården

LÄS MER:Recension: ”Ixelles” av Johannes Anyuru

LÄS MER:Recension: ”Dröm, baby, dröm” av Jenny Tunedal

ANNONS