Recension: ”Så mycket bättre” – Avsnitt 3 2022

Maja Francis lyfter sin Anna Ternheim-tolkning till euforiskt vackra höjder. Men det är när Victor Leksell gästar Norlie & KKV som en superhit skapas, skriver Anna Rosenström om säsongens tredje avsnitt.

|

I tredje avsnittet var det dags för Darin Zanyar att göra sin återkomst i programmet som gav honom ett andra och betydligt bredare genombrott för tio år sedan. Darin, eller ”Sveriges Justin Bieber” som Maja Francis kallar honom, pratade bland annat om nära vänskapen till Maja Ivarsson i The Sounds och om sina extremt dedikerade fans. Att ställa sig på scen väntade han dock med, däremot fick han höra tolkningar av sin egen musik av såväl Olle Jönsson som Molly Hammar.

Tidigare under dagen hoppade Victor Leksell in och skapade pojkbandsfeeling och en möjlig superhit när han gästade Norlie & KKV som tolkade Maja Francis.

Och även Anna Ternheim fick sig en överraskning när Francis tog med hela gänget till det gamla sågverk där Ternheim spelade in sin första platta för över 20 år sedan.

En hel del rap från gamla tider blev det också under dagen. Hur Norlie & KKV lät som nykläckta fjortisrappare kanske inte var så oväntat men att Måns Zelmerlöw en gång i tiden skrev hiphop om Usama Bin Ladin under namnet ”Professorpojken” var det nog inte många som visste.

”Så mycket bättre” avsnitt 3 2022
Bild: TV4

Måns Zelmerlöw - ”Mer för varandra”

gradegradegradegradegrade
Gitarrplocket och fingerknäppandet är sig likt när Måns Zelmerlöw tar sig an Norlie & KKV och Estradens megahit som spelades sönder och samman 2018. Men svenskan är utbytt mot engelska och Zelmerlöw får till en slags ren och amerikansk lägereldspop á la Shawn Mendes med sin tolkning. Mysigt, men kanske inte så mycket mer. Däremot är det fint att se Måns Zelmerlöw så glad på scen, det syns verkligen att han sjunger om sina egna erfarenheter (om när han blev ihop med sin fru).
”Så mycket bättre” avsnitt 3 2022
Bild: TV4

Norlie & KKV & Victor Leksell - ”Space invades my mind”

gradegradegradegradegrade
Maja Francis fullkomligt smälte när Victor Leksell kom in och gjorde Norlie & KKV sällskap för att tolka Francis och Veronica Maggios ypperliga rymdpop-pärla. Och det är förståeligt. Med sin totalt omgjorda version, som kanske heter ”Rymden och tillbaks” på svenska (?), lyckas de skapa en alldeles bedårande boyband-feeling. Visst, stämsången är inte perfekt. Men en fin text om att släppa taget om sin kärlek, fyndiga blinkningar till rymdtemat och en gullig uppitchad röst som retar örat alldeles lagom lär ändå göra denna tolkning till en superhit. Kanske petar den till och med ner Molly Hammars ”Ingen annan rör mig som du” från förstaplatsen på svenska singellistan?
”Så mycket bättre” avsnitt 3 2022
Bild: TV4

Maja Francis - ”Girl laying down”

gradegradegradegradegrade
Maja Francis börjar ensam vid pianot när det är dags att tolka tonårsidolen Anna Ternheim. Det är ett smart drag av Francis att hålla det avskalat och låta sin säregna röst tala för sig själv. Allt för att sedan resa sig och få bandet att lyfta låten till euforiskt vackra höjder av smäktande stråkar, mullrande trummor och kör. Det är nästan smärtsamt att höra henne sjunga till sitt eget ledsna, deprimerande jag. Men också fantastiskt fint. Bättre än Ternheims lite tangoaktiga original och nära på full pott från min sida.
”Så mycket bättre” avsnitt 3 2022
Bild: TV4

Olle Jönsson - ”En säng av rosor”

gradegradegradegradegrade
Olle Jönsson gör ett inte helt otippat val när han väljer just denna bland Darins alla låtar. Han gör inte heller om den särskilt mycket utan det blir en klassisk, clean ballad med stråkar och marscherande trummor. Jönsson är märkbart nervös men han sjunger med själ. Att höra en djupare och äldre röst på denna låt, som ofta spelas på begravningar, ger förstås en extra dimension. Men det kommer aldrig till det där riktiga gåshudsläget. Godkänt, men inte mer.
”Så mycket bättre” avsnitt 3 2022
Bild: TV4

Anna Ternheim - ”När jag går bredvid dig”

gradegradegradegradegrade
Anna Ternheim har hittills hållit sig till tolkningar på svenska och så även när hon tar sig an Måns Zelmerlöw och Dotters ”Walk with me”. Men trots att självaste Jocke Berg hjälpt till att färdigställa texten lyfter den aldrig riktigt. Kanske beror det på att melodierna från början är rätt trista eller att det lunkande arrangemanget inte sticker ut tillräckligt. En helt okej gå-vidare-från-förhållande-låt blir det absolut, men jag hade väntat mig något mer.
”Så mycket bättre” avsnitt 3 2022
Bild: TV4

Molly Hammar - ”Can’t stay away”

gradegradegradegradegrade
Molly Hammar bjuder in både morsan och farsan på trombon respektive gitarr när hon avslutar kvällen med en cover på Darins pandemi-dänga, som tydligen hamnat högt uppe på listorna ute i Europa. Hammar behåller den funkiga kärnan men adderar en sval soul-touch och en betydligt jazzigare känsla när hon gör sin version. Lekfullt och svängigt som sjutton. Och vilket röstregister hon har! ”Can’t stay away” blir kanske inte Mollys mest lyssnade tolkning, men vi är nog flera som fick upp danslusten rejält av den.