Recension: ”Så mycket bättre” 2021, sjätte avsnittet

I kväll gjorde 70-talsfenomenet Harpo entré i hängslebyxor, solglasögon och tomteskägg. Ändå var det Maxida Märak och Melissa Horn som stal showen, menar Jan Andersson.

|

Det är väl dags att erkänna en sak. Att Jan ”Harpo” Svensson, 71, såg ut som en kaukasisk yoghurtbonde hade jag ingen aning om. Men så har jag inte lyssnat på Harpo sedan typ sommarlovet 1978. Att han lämnat sin hästgård utanför Halmstad och nu dyker upp i ”Så mycket bättre” kan därför bara betyda en sak – Paul Paljett var upptagen och Janne Lucas tackade nej.

Nästan lika gammal känns Moonica Mac (i alla fall musikaliskt). Att hon och Harpo åker till en Gulf-station för att köpa vykort och skicka till varandra känns därför passande på nåt sätt.

Dessutom fortsätter Thomas Stenström att telefonsöka sina gotlandssläktingar och drar väl någon slags jackpot med random dude Jerry Stenström, som visar sig vara släkt med Thomas på ... något sätt. När TV4 sedan väljer att korsklippa hans gripande familjejakt med att Moonica Mac och Harpo skriver sina vykort på en bänk blir det starkt. Nästan för starkt.

Precis som Harpos omslag på debutalbumet ”Leo the leopard”. Att hans karriär inte dog där och då visar på hur stort och genuint branschens tålamod faktiskt var på 1970-talet.

Något mer hände inte i programmet. Ja, förutom tolkningarna då.

Så mycket bättre 2021 – avsnitt 6

Maxida Märak – ”Lät du henne komma närmre”

gradegradegradegradegrade
Maxida Märak kallar sin version av Melissa Horns låt för ”naken och skör”. Det är bara att hålla med. Ändå finns det mer liv i den här enskilda tolkningen än vad det gör i hela album av Melissa Horn. För en gångs skull sjunger Maxida Märak stora delar av låten och rap-partierna har en soft och närmast laid back känsla över sig. Det är en fin och känslig tolkning och det jazziga trumpetbreaket är riktigt, riktigt snyggt. Maxida Märaks bästa hittills.
Så mycket bättre 2021 – avsnitt 6

Harpo – ”Stark och sårbar”

gradegradegradegradegrade
Om det är en konst att bara stå rätt upp och ner i snickarbyxor och sjunga en sång (det är det) så är Harpo en konstnär. Men kanske inte så värst nyskapande eller kreativ. Han påminner lite om Kjell Höglund i rösten, men har inget av dennes nerv eller skeva oberäknelighet. Den stillsamme 71-åringen hinner knappt ansluta till gänget innan han kliver upp på scen för att göra rätt för sin lön. Gott så. Men detta är en låt som jag troligen inte kommer att lyssna på igen.
Så mycket bättre 2021 – avsnitt 6

Melissa Horn – ”Parklands”

gradegradegradegradegrade
Först tror jag att hon ska börja sjunga ”Hello darkness my old friend ...”, men det är ju inte ”The sound of silence” utan produktive Andreas Matttsons ”Parklands” som Melissa Horn har satt tänderna i. Den här låten skrev han till SVT:s fina och lite bortglömda dramaserie ”Våra vänners liv” (lägg upp på SVT Play nu!) där den passade perfekt in, men även Melissa Horn lyckas så fint att hon rör både Andreas Mattsson och Maxida Märak till tårar. En stark låt och en väldigt fin tolkning. Kanske Melissa Horns bästa hittills.
Så mycket bättre 2021 – avsnitt 6

Daniel Adams-Ray – ”Gråt inte mer” (”Cry no more tears”)

gradegradegradegradegrade
”Fy fan vad du har fixat” säger en rörd Andreas Mattsson efter att Daniel Adams-Ray låtit släpa ut en gospelkör och baxat fram ett piano bland väderkvarnarna mitt på den gotländska landsbygden. Där framför de en svensk gospelversion av ”Cry no more tears”, Andreas Mattssons och Niclas Frisks gamla hit med bandet Sweet Chariots. Det svänger fint och Adams-Rays rap-partier passar bra ihop med körens mäktiga refräng. Kul tolkning men lite omständligt grepp.
Så mycket bättre 2021 – avsnitt 6

Andreas Mattsson ”Isabel”

gradegradegradegradegrade
Andreas Mattsson gör som han brukar, sätter in låten i ett för honom passande sammanhang, behåller det som fungerar och justerar det som behöver ändras. Ett sätt att göra låten till sin, såklart, men också ett bevis på att han tar uppdraget på allvar. Alltså är Adams-Rays dansanta, lätt-elektronika ersatt av en rak rocklåt och placerad i ett mindre glättigt sammanhang. Men det är rätt röjigt på ett 90-tals göttigt sätt.
Så mycket bättre 2021 – avsnitt 6

Thomas Stenström – ”Moviestar”

gradegradegradegradegrade
Kanske är Harpo mer än ett one hit-wonder men givetvis är det ”Moviestar” som alla förknippar honom med – som gör att han fortfarande drar storpublik i Tyskland – och som Thomas Stenström fått äran att tolka. Han vrider på perspektiven och sjunger om dem som inte lyckades, som inte blev några moviestars utan gömde sina tårar och stretade på under den grå himlen. Det gör han rätt i, men tyvärr har Thomas Stenström inte alls lagt samma krut på melodin som, frånsett ett break i mitten, känns segare och saggigare än Harpos rätt charmiga original. Kanske är jag bara trött på låten, hur som helst hade jag väntat mig något mer. Något annat.