Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Recension: ”På spåret”, sjätte avsnittet

”På spårets” sjätte avsnitt var säsongens roligaste hittills. Hanna Hellquist och Ina Lundström briljerade – på flera sätt – och Sara Parkmans orkester tackade för sig med gästartisten Eric Bibb.

SPOILERT ALERT!

”I’ve been looking for freedom, I’ve been looking for freeedom ...” och så vidare sjöng Hanna Hellquist & Ina Lundström inne i dressinen innan Kristian Luuk till slut fick stopp på dem.

LÄS MER: Recension: ”På spåret”, fjärde avsnittet

Men GP-duon som vi lite fräckt kallar dem (båda har jobbat på eller skrivit för GP) hade all anledning att jubla. Rycker man på 10 poäng i tävlingens allra första fråga, sätter Mitch Buchannon på Berlinmuren och sedan blir så glad att man som Hanna Hellquist bara skriker ”Dra åt helvete Ina! Vi tog det på tian ... vi tog det på tian!!” då ska man såklart fira.

Det var inte bara modigt, snyggt och kunnigt, det var ta mig tusan säsongens mest underhållande stund – jag skrattar fortfarande. Faktum är att motståndarparet (och förra årets slutsegrare) Claes Elfsberg och Magdalena Forsberg aldrig riktigt kom i kapp eller återhämtade sig efter Hellquists/Lundströms imponerande ryck i starten.

LÄS MER: Recension: ”På spåret”, tredje avsnittet

Jag tror minsann också att Hanna Hellquist & Ina Lundström är precis vad den här tävlingen behöver. De är inte bara glada, medryckande och rejält allmänbildade, de är framförallt rappa och ruskigt roliga.

Som när en plågad Hanna Hellquist mot slutet av programmet kämpar med en fråga om Jämtland och i allra sista stund kommer på svaret, flyger upp på fötter, dunkar händerna i dressinens fönster och vrålar: ”Frösön! Frösön!! ” Det kan vara säsongens näst mest underhållande stund. Om SVT någonsin behöver illustrera begreppet ”bra tv” är det bara att visa upp det där klippet.

Enda smolket i min glädjebägare under kvällen var att inget av lagen kunde sätta Baku (eller ens Azerbajdzjan) på Europakartan i momentet ”Närmast vinner”. Men det kanske har att göra med att jag själv var på plats där när Loreen vann Eurovision 2012.

LÄS MER: "På spåret" vann tv-kampen över nyår

Nå. En väldigt underhållande tävlingskväll blev det i alla fall där Hanna Hellquist & Ina Lundström nu är klara för semifinal och Claes Elfsberg och Magdalena Forsberg går till andra chansen.

Dessutom tackar Sara Parkmans orkester för sig efter tre veckor som ”På spårets” husband. Nästa vecka går uppdraget vidare till Sahara Hotnights som i tur och ordning kommer att gästas av Tove Styrke, Frida Hyvönen och Rebecka Törnqvist.

Sara Parkmans orkester och Eric Bibb ”Personal Jesus”



”Personal Jesus” är en av Depeche Modes mest spridda låtar. Alla från Thomas Di Leva och Jerry Williams till Nina Hagen och Marilyn Manson har tolkat den – och nu också Sara Parkmans orkester tillsammans med den 70-årige Sverigebaserade bluessångaren Eric Bibb. De gör det fint. Eric Bibbs fylliga röst vävs ihop med bandets folkmusikaliska uttryck till en mörk och lite olycksbådande version som passar låten bra. Inget revolutionerande men det låter snyggt, stabilt och lagom tungt.

Sara Parkmans orkester ”Kom”



Allan Edwall (1924-97) var och är en av Sveriges allra mest folkkära skådespelare. Men han var också en älskad låtskrivare och sångare, och Edwalls mollstämda men kärleksfulla folkvisa ”Kom” passar såklart perfekt för Sara Parkman och hennes folkmusiker. Att jag personligen inte rycks med av detta handlar enbart om tycke och smak, för orkesterns framförande är oklanderligt och Sara Parkmans röst bär verkligen upp Allan Edwalls fina text .

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.