Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Premiär för SVT:s blodiga morddrama

Ond, bråd död. Rasism och fördomar. Hämnd och försoning. Det är en blodig historia som de samiska artisterna Maxida Märak och Sofia Jannok dragits in i.

Den jojkande samen Jon Henrik Fjällgren må vara Melodifestivalpublikens älskling, men under tv-hösten står två andra samiska artister i centrum. Både Maxida Märak och Sofia Jannok medverkar nämligen i Måns Mårlinds och Björn Steins nya svensk-franska thriller Midnattssol med premiär på SVT på söndagskvällen.

Som namnet antyder finns solen ständigt närvarande och vägrar att gå ned, men det är minsann ingen solskenshistoria som utspelar sig i Kirunatrakten. Tvärtom. Midnattssol är mörk, fängslande, blodig och stundtals djupt obehaglig. Men det är också en berättelse om identitet och ursprung, om den samiska kulturen och den svenska gruvbrytningen, och det var där aktivisten, hiphopartisten och skådespelaren Maxida Märak kom in i bilden.

"Morsan" i centrum

– Måns Mårlind och Björn Stein kontaktade mig redan på manusstadiet för att få inspiration i sitt skrivande, tror jag, de ville i alla fall ha information om gruvdriften i Sverige. Och jag har ju varit rätt öppenhjärtig i den frågan och gjort en del aktioner mot gruvindustrin som blivit rätt uppmärksammade. 

Den stora Kirunagruvan, eller "morsan" som gruvan kallas i serien, är en central aktör i det SVT-drama som kom att involvera Maxida Märak på ett mycket djupare sätt än bara som rådgivare.

– (skratt) Plötsligt ville de att jag skulle vara med i serien och hade specialskrivit en roll åt mig.

Maxida Märak spelar en samisk tjej som tycks bära på ett dolt och mörkt förflutet. Hon har varit med om någonting jobbigt, oklart vad, och det dröjer långt in i serien innan man som tittare ser några som helst samband, och ytterligare ett par avsnitt innan pusselbitarna faller på plats. 

"Sápmi är normen"

Som så ofta med Mårlinds & Steins tv-dramer presenteras inte händelserna i god kronologisk ordning, snarare staplas de på varandra, i olika plan. Vid sidan om den närmast allsmäktiga Kirunagruvan spelar även Sápmi, samernas samhälle och traditionella bosättningsområde, en avgörande roll i dramat.

– Jag skulle säga att serien kretsar krings Sápmi utan att det är uttalat. Med tanke på Sveriges extremt svarta historia gentemot samerna är det befriande med en tv-serie där Sápmi är normen. 

– Många svenskar är helt ointresserade eller dåligt insatta i samernas politiska situation och då är populärkultur ett bra sätt att nå ut. Det är vårt mest effektiva vapen, säger Maxida Märak, och får medhåll av sin artistkollega Sofia Jannok.

– Det är viktigt att bilda opinion för samernas sak. De svenska myndigheterna vet precis varför de förvägrar samerna sina rättigheter som urprungsfolk. Det handlar om att skydda landets intäkter. Sveriges naturtillgångar, skog, vattenkraft, järnmalm, alltihop kommer ju från Sápmi.

Spelar nåjd

I tv-serien spelar Sofia Jannok en nåjd, en slags samisk schaman och andlig vägledare, som polisen närmar sig när de utstuderade och närmast rituella morden tycks peka mot en samisk förövare.

– Nåjden skulle från början ha spelats av en äldre kvinna men de ändrade sig och frågade om jag ville göra rollen, berättar Sofia Jannok som fick fundera en stund innan hon tackade ja.

Dels för att hon aldrig jobbat som skådespelare, dels för att nåjden är en person med en speciell ställning inom den samiska kulturen.

– Det är en väldigt tung historisk person i Sápmi, de förföljdes och brändes på bål, deras trummor konfiskerades och jojkning förbjöds. Det är en person som inte längre finns, i alla fall inte officiellt.

Men inofficiellt? Vilken ställning har nåjden för dagens samer då?
– Officiellt finns ingen kvar. Men det finns saker man inte pratar om. Saker man bara ... vet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.