Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/25

Midnattssol lyser upp tv-hösten

Temperaturen på förhandssnacket stiger för varje dag och nu är det ikväll är det dags för den svenska publiken att möta ”Midnattssol”. Den Trollhättebördige regissören Björn Stein och hans radarpartner Måns Mårlind har gjort en thrillerserie med alla förutsättningar att lysa upp tv-hösten.

Efter Hollywoodsuccén med ”Underworld: Awakening” följt av Håkan Hellström-filmen ”Känn ingen sorg” på hemmaplan gav sig radarparet Mårlind&Stein i kast med ”Midnattssol”.

Det handlar om en svensk-fransk dramathriller i åtta avsnitt, med premiär i SVT1 den 23 oktober. Vägen dit har varit kantad av ett massivt arbete som inleddes med skrivandet för två och ett halvt år sedan. I fjol vid midsommar började sedan en fyra och en halv månad lång inspelningsperiod, med merparten förlagd till de storslagna miljöerna i Kiruna med omnejd.

– Man brukar inte göra alla avsnitt som regissör när det gäller den här typen av tv-serie. Jag och Måns skulle regissera de fyra första och fransmännen ville ha en fransk regissör till resten. Men det är ju så mycket dialog på svenska och hade blivit väldigt krångligt, så vi tog hand om det själva. Det var som att göra fyra långfilmer på ett bräde, berättar Björn.

I fjällvärlden norr om Kiruna – där stadsflytten pågår för fullt – hittas en fransman mördad på ett brutalt sätt vilket framkommer i den synnerligen effektfulla öppningsscenen.

Utredaren Kahina Zadi (Leïla Bekhti) får uppdraget att åka från Paris till Sverige där hon tillsammans med den samiskbördige åklagaren Anders Harnesk (Gustaf Hammarsten) inleder en utredning.

Fallet antar snart proportioner ingen kunnat ana, där gamla motsättningar och ett sjudande hat kommer till ytan.

– Det är en historia om ursprung. I grunden är det här något vi vill kommentera rent socialt med tanke på hur samhället utvecklas. I serien finns det en underliggande konflikt mellan ”vi och dom” i ett sorts mikrokosmos, säger Björn och fortsätter:

– Men även om det finns ett socialt engagemang är det här i grund och botten en väldigt underhållande och spännande thriller.

Att ro i land ett projekt av kalibern ”Midnattssol” kräver förstås en hel del av de inblandade.

Med åren har Björn och Måns Mårlind förfinat sitt sätt att jobba, och liksom under tidigare produktioner är det varannandagsprincipen som gäller.

Det innebär att de alternerar mellan att axla huvudansvaret som regissör.

– Att vara två är en jädra fördel, och att vi dessutom skrivit allting gör att vi har allt i huvudet och slipper kolla saker hela tiden.

– Sen börjar vi bli gubbar nu, haha. Men det man förlorar i ungdomlig iver betalar sig på andra sätt. Det är en magisk ekvation i livet. Det gäller att ha kul och med erfarenheten kommer tryggheten i det man gör. Då går det att lägga energi på att andra också ska känna sig trygga.

Björn berättar att väldigt mycket av det filmade materialet kom till användning – blott tre scener på 7,5 timmar ratades i klippningen.

– Vi löste mycket redan när vi skrev storyn och hade inte med så mycket dödkött. Det är en balansgång det där – publiken måste komma nära karaktärerna men det gäller att historien hela tiden går framåt.

Det som hittills har kommit ut av ”Midnattssol” har renderat ett storstilat mottagande. I våras fick den till exempel publikpriset under Séries Mania-festivalen i Paris och reaktionerna under förhandsvisningarna har varit mycket positiva.

Fullt förståeligt enligt undertecknad, som sett de tre första avsnitten och var helt fast från start.

– Publiken har varit lyrisk. Vi hade en visning av de tre första avsnitten för press och vänner och det stora problemet tycktes vara att folk skulle få vänta på att se det fjärde avsnittet. Oavsett hur serien tas emot kan jag ändå luta mig tillbaka med känslan av att vara skitnöjd. Och så känner jag sällan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.