TV-flytten till nätet accelererar

ANNONS
|

2014 är till ända och det går att summera ett tv-år fullt av nyheter, men inte alltid så positiva för den traditionella tv-branschen.

Konkurrensen om vår fritid och den tid vi tillbringar med att konsumera rörlig bild blir allt större. Youtube och diverse klipp på Facebook och i andra sociala medier lockar allt fler.

Tittartapp

Tittandet på linjär tv föll med 4 procent under perioden mellan januari och november, enligt siffror mätföretaget MMS tagit fram åt branschtidningen Dagens Media. Räknar man bort stora publikdragare som vinter-OS och fotbolls-VM är tappet hela 6 procent.

Riktigt läskigt för tv-bolagen blir det när man noterar att det genomsnittliga tittandet under en dag i kategorin 15-24-åringar minskade med knappa 12 procent, jämfört med för ett år sedan.

ANNONS

Den goda nyheten för tv-bolagen är emellertid att många av ungdomarna fångas upp av kanalernas egna nätsajter.

Kvinnlig nätpublik

Många program med få tittare i linjär tv når en jättepublik på nätet och här märks också en intressant trend, som kulturjournalisten Kjell Häglund noterade i Expressen den 7 december - nätet är inte, som många tror, ett reservat för teknikintresserade män. Program med unga kvinnor som målgrupp går väldigt bra på nätet. Se på framgångarna för MTG:s "Paradise hotel" och "Top model" som når en större publik på nätet än i vanlig tv.

Många svenskar har börjat glömma bort när deras favoritprogram börjar utan använder nättjänster för att titta i kapp.

Det märks även på tittarsiffrorna som stadigt går neråt för tablå-tv. Under 2014 drabbades även självaste Melodifestivalen vars final i mars tappade 800 000 tittare jämfört med året innan - även om tittarsiffrorna för deltävlingarna var fortsatt höga.

Samtidigt visar siffrorna från MMS att ungefär 9 av 10 svenskar ser på vanlig tv en normal vecka. Den gamla dumburken är inte död - än.

.

Fakta/Årets mest sedda– tv

  1. Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (SVT1, 24/12) 3 706 000
  2. Melodifestivalen - deltävling 1 (SVT1, 1/2) 3 370 000
  3. Eurovision Song Contest (SVT1, 10/5) 3 364 000
  4. Fotbolls-VM, final: Tyskland-Argentina (TV4, 13/7) 2 810 000
  5. På spåret (SVT1, 10/1) 2 474 000
  6. OS, längdåkning: Herrarnas stafett (TV3, 16/2) 2 352 000
  7. Mästarnas mästare (SVT1, 6/4) 2 331 000
  8. Så mycket bättre (TV4, 18/10) 2 176 000
  9. Vasaloppet (SVT1, 2/3) 2 128 000
  10. Let's dance (TV4, 9/5) 2 019 000

Källa: MMS (Siffrorna anger högsta tittarsiffran för ett avsnitt i serien)

.

Fakta/Årets mest sedda – nätet

  1. Valvakan (SVT) 528 803
  2. Julkalendern: Piratskattens hemlighet (SVT) 369 850
  3. Paradise hotel (MTG) 348 249
  4. Eurovision Song Contest - finalen (SVT) 302 686
  5. Melodifestivalen - deltävling 1 (SVT) 297 946
  6. Fotbolls-VM, finalen: Tyskland-Argentina (TV4) 286 842
  7. Hellenius hörna (TV4) 282 234
  8. Musikhjälpen (SVT) 256 774
  9. Så mycket bättre (TV4) 255 463
  10. Historieätarna (SVT) 224 540

Källa: MMS (Siffran, som är för antalet starter, anger högsta noteringen under året för respektive program.)

ANNONS
ANNONS