Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Tryggare bokning än Tomas Ledin går inte att hitta

Ledin kan lugnt lita på grundmaterialet och sin egen, eviga förmåga som publikdomptör, skriver GP:s Johan Lindqvist.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Premiär i Stockholm i fredags, klart med flytt till Göteborg innan helgen hade passerat.
Tomas Ledin vilar inte på hanen när han smäller på med sin nya krogshow Skarpt läge. Det är sex år sedan Ledin krogshowsdebuterade på Rondo och satte en slags mall för hur etablerade, svenska artister kunde ställa undan turnébussen, stanna på ett ställe och låta publiken komma till dem i stället. 

Sedan dess har många, senast Lena Philipsson och snart Bo Kaspers, tagit möjligheten att använda sina låtar, sina erfarenheter och inte minst den långa relationen med sin publik för att väva en scenisk berättelse som blir något mer än "bara" en vanlig konsert. Satta i ett nytt sammanhang, med en tydlig ram och en bärkraftig dramaturgi kan artisten använda sina låtar på ett sätt som gör att de lyfter varandra och sammantaget bildar en tydlig historia. Lena Philipssons show är ett bra exempel på det, så blev hon också mer personlig än någonsin tidigare. 

Tomas Ledin fick uppskattande recensioner efter premiären på Cirkus i fredags och det är uppenbart att han utvecklat upplägget sedan sin förra föreställning. Då räckte det, om man läser klippen, med några "videoprojektioner" för att uppfattas som nyskapande. Med tanke på hur, inte minst Danny Saucedo, visat hur man kan utnyttja tekniken för att skapa en häftig show gäller det förstås även för Ledin att försöka göra någonting som känns piggt och kul.

Samtidigt har han ju onekligen en helt annan arsenal av låtar att välja bland. Ledin kan lugnt lita på grundmaterialet och sin egen, eviga förmåga som publikdomptör. Han är ju inte direkt den som snålar med hitsen. Det blir enligt rapporterna från Stockholm även en vända ute i publiken med folkmusikversioner av några av de mest älskade låtarna. 

Samtidigt vill Ledin med den nya showen även hylla sina inspiratörer. Under ett parti av showen sadlar Ledin om till pubtrubadur och spelar bland annat Bruce Springsteens Hungry heart och Stevie Wonders I was made to love her. Inte helt lyckat, om man ska tro Anders Nunstedt på Expressen. 

Nåväl, det är ändå svårt att ur arrangörens perspektiv föreställa sig en tryggare bokning än just Ledin och det finns ju gott om tid att slipa på showen innan den ska flytta från Cirkus till Rondo. Till dess kan vi ju också fundera på om det finns någon svensk artist som kommer att våga sig på att göra något som liknar Bruce Springsteens kommande enmansföreställning på Broadway i New York.

Skulle någon klara av att helt ensam, i en nedsläckt teatersalong, ta sig an en sittande, lyssnande publik utan vare sig bling bling på scenen eller mat på tallriken? Jag hoppas det. Det skulle kunna bli nästa steg efter alla dessa krogshower.