"Call of duty: Black ops 4" skippar klassiska enspelaräventyret och lägger i stället stor tonvikt vid trendiga battle royale-läget där upp till 100 spelare möts och ska meja ner varandra tills en står kvar som herre på täppan. Pressbild.
"Call of duty: Black ops 4" skippar klassiska enspelaräventyret och lägger i stället stor tonvikt vid trendiga battle royale-läget där upp till 100 spelare möts och ska meja ner varandra tills en står kvar som herre på täppan. Pressbild.

Treyarch vill omfamna förändringen

Spelvärlden är föränderlig – men också oförlåtande. Utvecklarna bakom "Call of duty: Black ops 4" har försökt att hänga med i den senaste trenden.

ANNONS
|

Trenden inom spelvärlden är tydlig, med "Fortnite" som tydligaste exemplet frångår fler och fler utvecklare enspelaräventyr till förmån för flerspelarvarianter där upp till hundratals spelare möter varandra. Ett av företagen som känt sig manade att haka på trenden är Treyarch.

- Fans har frågat vad vi skulle göra med den typen av spelläge. "Black ops 4" är svaret, säger firmans designchef David Vonderhaar när TT träffar honom i Stockholm.

ANNONS

"Måste in i framtiden"

Spelläget som Vonderhaar syftar på kallas vanligtvis för "battle royale", på svenska blir det ungefär herre på täppan. Spelare tävlar helt enkelt om att röja undan varandra och bli sist kvar. Populära "Fortnite" hade vid en mätning i juni 2018 över 125 miljoner spelare.

- Jag har varit knuten till "Call of duty" i 15 år. Jag skulle säga att minst vart tredje år kommer responsen "vad är nytt?" från omgivningen, samtidigt som de säger "ändra inget jag redan gillar!". Det är vårt ansvar som kreativa personer att ta med oss fansen i den förändringen. Vi stöter på motstånd längs vägen såklart. Activision sade "ni kan inte ha med zombies", men det gjorde vi. De sade samma sak om battle royale-läget. Vi måste föra spelserien och fansen in i framtiden, säger Vonderhaar.

"Nya normalläget"

Utgivaren Activision lär dock inte ha protesterat allt för mycket efter att ha sett "Fortnites" framgång. "Call of duty" har samtidigt en dedikerad skara fans som förväntar sig uppdateringar långt efter att spelet släppts 12 oktober.

ANNONS

- Det är det nya normalläget. Just nu vill jag bara överleva tills spelet är släppt, men det är inte svårt att göra nytt när man är en kreativ person, det svåra är att välja vad man ska göra. Jag har, jag skojar inte, 150 idéer på en lista för enbart battle royale-läget i spelet. Att komma på saker är inte svårt, att välja vilka man ska göra är lite lurigare.

Spel som tjänst

Spelföretagens fokus på färre stora titlar som får bära en större del av bolagens intäkter har gett upphov till diskussion kring huruvida spelbranschen är på väg in i ett slags prenumerationstjänst.

- Man hör den där termen ibland, att spel är "en tjänst" och jag gillar inte den termen, spel borde inte vara "en tjänst", spel borde vara underhållning. Men det här är inget nytt, det har bara fått ett namn nu. Företag har släppt tillägg till sina titlar under många, många år, säger Vonderhaar och fortsätter:

ANNONS

- Samtidigt har du titlar där ute som är väldigt filmiska och som du spelar en gång, och det är helt okej. Vem är jag att döma vilken typ av underhållning du gillar? Vissa biobesökare ser bara de största titlarna, andra betalar ytterst lite eller inget alls för sin underhållning och konsumerar den under en lång period. Vi är spelutvecklare, vi är kreativa, när det handlar om hur och när saker släpps och i vilken form, vi är inte med i den processen. Vi försöker bara göra så bra spel som möjligt.

TT

Fakta: "Call of duty"

Krigsspelserien "Call of duty" ges ut av företaget Activision. Det första spelet i serien kom 2003, sedan dess har olika utvecklingsföretag arbetat med de 14 uppföljarna. "Black ops"-delen hade premiär 2010 och utvecklas av Treyarch.

Totalt har "Call of duty"-serien sålt i över 250 miljoner exemplar (2016), det gör förstapersonsskjutaren till en av de största spelserierna i världen.

"Call of duty: Black ops 4" släpps 12 oktober till PC, PS4 och Xbox one.

ANNONS