Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I mer än två år arbetade Tommie Haglund med sin "Symfoni" som nu ska framföras för första gången av Kungliga Filharmonikerna. Pressbild.

Tommie Haglund: "Jag är en romantiker"

Tonsättaren Tommie Haglund får ofta höra hur hans musik rör lyssnarna på djupet. Med sin första och helt nyskrivna symfoni är han nu huvudperson under årets Tonsättarweekend på Stockholms konserthus.

Hemma i Halmstad har han fått en egen festival, Tommie Haglund-festivalen, vartannat år, i höstas med Helsingborgs symfoniorkester och en rad framstående solister.

Med start torsdag 28 mars fyller hans musik Stockholms konserthus under tre dagar.

- Jag har varit med och valt själv, det har varit jättesvårt, det är som att välja ut barn. Vilka ska få framträda?

"Serenata per Diotima" som han skrev efter ha fått sitt första barnbarn tillhör de utvalda tillsammans med en rad andra stycken komponerade under de senaste 30 åren. Dessutom blir det uruppförande av Tommie Haglunds första symfoni, det mest omfattande som han någonsin skrivit.

Dansbandsmusiker

Än så länge heter den "Symfoni" kort och gott. När han komponerade var det både med Emanuel Swedenborg och sin första lärare på kommunala musikskolan i åtanke. Båda står på olika sätt för en oskuldsfullhet som Tommie Haglund nu ville gestalta.

- Det är inte oreflekterad naivitet jag pratar om, absolut inte det, det handlar om att våga se in i en annan värld. I den här symfonin finns det väldigt smärtsamma partier, men också väldigt upplysta och vackra genomskinliga saker. Vi behöver ha tillgång till alla de här känslorna för att ha ett inre motstånd mot all cynism. Det är så jag tänkt, men sedan får folk tolka det hur de vill. Man behöver inte ha det för öronen när man lyssnar.

Medan Emanuel Swedenborg skrev om oskuldsfullheten som sann vishet visade läraren Claes-Göran Bjerding på kommunala musikskolan i Kalmar den mer handgripligen genom att ta sin tioåriga elev på djupt allvar.

- Han var dansbandsmusiker. När jag var liten och hörde Mozart för första gången i Melodikrysset skulle jag precis börja spela för honom. Jag var tio år, och sade att jag vill skriva musik som Mozart och han, dansbandskille och storbandsarrangör, sade att "då hjälper jag dig". Sedan såg han till att min musik blev framförd av vuxna människor.

- Han var otroligt viktigt för mig.

Ville tacka honom

När Tommie Haglund precis hade fått symfonibeställningen från Kungliga Filharmonikerna träffade han Bjerding på en festival. Veckan efter var denne död.

- Då tänkte jag att jag skulle göra något för att tacka honom, och då är det största en symfoni.

De senaste åren har Tommie Haglund över huvud taget komponerat musik med mer ljus. För tio år sedan blev han svårt sjuk efter en misslyckad ryggoperation och den tunga tiden finns också närvarande, bland annat i violinkonserten "Hymnen an die Nacht" samt i den kritikerhyllade cellokonserten "Flaminis aura". Även dessa framförs under Tonsättarweekenden.

- Jag är romantiker, jag har ett romantiskt anslag i min musik. Det är nog därför som även många icke vana lyssnare brukar bli så berörda. Det är nästan den största belöningen, att nå människor som upptäcker att de har andra rum i sig själva än de visste.

Årets Tonsättarweekend äger rum 28 mars samt 30 och 31 mars. Tommie Haglunds "Symfoni" spelas in och sänds senare i Sveriges Radio.