Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Björn Sandmark, vd på Göteborgs stadsteater. Bild: Erik Svensson, Patrick Sörquist

Teatern tappar på Götaplatsen

Göteborgs stadsteater lockade inte lika mycket publik under förra året som tidigare. Teatern minskar från en 87-procentig beläggning 2015 till en beläggningsgrad på 73 procent 2016, visar teaterns årsredovisning.

Spelåret 2015 innehöll storsatsningar som Karlsson på taket med Krister Henrikson i huvudrollen, där fanns Fosterlandet, Anna Takanens sista uppsättning före flytten till Stadsteatern i Stockholm och på hösten Markurells i Wadköping med Dan Ekborg. Götaplatsens egen produktion inklusive gästspel lockade nästan 95 000 teaterbesökare.

Året därpå, då Pontus Stenshäll hade ersatt Anna Takanen som konstnärlig ledare, men som produktionen kräver också ärvde en del av hennes planering, sjönk beläggningen till 73 procent och drygt 77 000 besökare till egen produktion och gästspel.

– Det går lite upp och ner för oss genom åren, vår beläggning pendlar från och till år. En 70-procentig beläggning anses dock generellt vara ett fullt acceptabelt resultat, säger teaterns vd Björn Sandmark.

Vad beror nedgången på?

– Det finns några olika förklaringar. Dels var året innan ett ovanligt bra år. Anna Takanen hade lagt en konventionell och bra repertoar, med flera klassiker. Dessutom hade vi en föreställning där vi tänkte lite fel, En fröjdefull jul, som hade premiär i december 2015 och därmed ingår i budgetåret 2016. Vi borde inte ha lagt den med föreställningar efter jul, publikintresset sjönk kraftigt efter helgerna och vi fick ställa in ganska mycket.

– En annan förklaring är att vi i några föreställningar av konstnärliga skäl inte kunde använda balkongerna och på så sätt inte kunde sälja biljetter i samma omfattning. Så var det till exempel med Alice i Underlandet och Driving Miles.

Inte ensamma

Göteborgs stadsteater är inte ensam om att uppleva ett minskat publikintresse. Också Dramaten och Kulturhuset stadsteatern i Stockholm har sjunkande beläggning, den senare tappar hela 25 procent mellan 2015 och 2016. För Backa teater på Hisingen, som också ingår i Göteborgs stadsteater, med en yngre målgrupp, gick det mycket bra under 2016. Beläggningen låg på 95 procent jämfört med 90 procent året innan.

– Backa har alltid fina siffror, förra året var The Misfits den stora satsningen, med jag tror 50 utsålda hus och turné i Frankrike och Italien. Det är väldigt roligt, säger Björn Sandmark.

Stadsteatern på Götaplatsen hade en klar publikfavorit förra året: Sven Wollter i Driving Miles gick för 35 utsålda hus.

Inga nedskärningar

Stadsteaterns ekonomi försvagas långsamt, konstateras i årsredovisningen, främst beror det på att kostnadsökningar inte går i takt med bidragsnivåerna. Dock slutade årets budget med ett överskott på 11 miljoner kronor, tack vare att teatern fått tillbaka hyrespengar från Älvstranden, som de betalat för mycket för Backa teater tidigare. Dessutom blev det nya pensionsavtalet billigare för teatern och också där fick man pengar tillbaka. Dock dras teatern med ett strukturellt underskott på cirka 4-5 miljoner, bedömer Björn Sandmark, vd. Inga nedskärningar planeras på teatern som det ser ut nu.

– Vi har en in grunden väl fungerande organisation, säger Björn Sandmark.

Lilla scenen

Under vintern har Stadsteatern börjat använda Lilla scenen som ligger i husets källare, ett arbete som nu utvärderas av Higab med målet att kunna dra igång permanent verksamhet också där framöver. I dag finns problem med till exempel överhörning från Stora scenen, dålig ventilation och svårigheter att enkelt leda ner publiken i lokalen. Förhoppningen är att Lilla scenen ska komplettera Stora scenen och Studion med produktioner som har kortare planeringsfas, som är billigare och att man ska kunna ta större konstnärliga risker.

– När det händer något akut i samhället, som när flyktingkrisen slog till, då hade vi inget som speglade det. Med Lilla scenen hoppas vi kunna ha kortare framförhållning, säger Björn Sandmark.