Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tarik Saleh: "Jag är enormt inspirerad av GW"

Sundancevinnaren "The Nile Hilton incident" utspelas i ett genomkorrumperat Kairo där revolutionen mullrar bakom hörnet. Trots att filmen aldrig kommer att visas offentligt i Egypten är regissören Tarik Saleh säker på att många egyptier kommer att se filmen ändå.

I vintras vann thrillern "The Nile Hilton incident" det prestigefyllda World Cinema Grand Jury prize på Sundance-festivalen. Filmen har blivit en stor publiksuccé i Frankrike och den 29 september är det dags för svensk premiär. Tarik Saleh, som har fått ett superhemligt nytt regijobb i USA på kuppen ("I got an offer I couldn't refuse"), är lite smånervös för att äntligen visa filmen på hemmaplan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Man vet ju aldrig hur det ska gå. Men jag har ingen falsk blygsamhet. Jag vet att filmen är bra och att den gör exakt vad den ska göra.

Verkligt fall

Tarik Salehs tredje långfilm utspelas i Kairo strax före revolutionen. Huvudpersonen Noredin (Fares Fares) är en korrupt polis, i allra högsta grad en del av det system som snart ska skakas om. När en känd sångerska hittas mördad och misstankarna pekar mot en känd affärsman blir Noredin, mot förmodan, intresserad av att reda ut vad som egentligen hänt. Han befinner sig snart i en härva av lögner och skumraskaffärer som sträcker sig till samhällets absoluta topp.

Filmen bygger på ett verkligt fall; den libanesiska sångerskan Suzanne Tamim mördades på ett hotell 2008. Tarik Saleh blev fascinerad av historien och, inspirerad av Dostojevskij, Kafka och Leif GW Persson, såg han möjligheten att berätta om Egypten idag.

- Men jag har varit väldigt noga med att inte göra en "politisk film". Jag ville använda mig av kraften som Leif GW Persson hade i sina första böcker, "Grisfesten" och "Profitörerna". Han är en lysande författare och beskriver absurditeter i maktutövning med en extremt hög autenticitet.

"De är gangsters"

Att skildra den egyptiska polisen är kontroversiellt. I "The Nile Hilton incident" är ingen särskilt intresserad av att lösa mordfallet, däremot funderar i stor sett alla på hur de ska kunna tjäna pengar på det.

- De är sedda som gangsters, folk är skiträdda för den egyptiska polisen. Du sätter inte frivilligt din fot på en polisstation, säger Tarik Saleh, vars pappa kommer från Egypten.

Själv har han bott i landet i perioder, bland annat pluggade han i Alexandria. Nu bor hans närmsta familj i Kairo, där filmen också delvis är inspelad. Men Tarik Saleh betvivlar att filmen ska kunna visas offentligt i Egypten. Däremot har en debatt väckts om filmen, säger regissören och berättar om hur tongivande kulturpersonligheter och filmskribenter i landet nu påpekar det absurda i att den internationellt uppmärksammade filmen inte ska visas officiellt men ändå kommer att ses av mängder av egyptier på cd-skivor eller på nätet.

- Egypten hade som ett fönster från revolutionen och sedan i två år då det var ett öppet, fritt samhälle. Men det där fönstret har stängt. Och man kan väl säga att det stängdes medan vi var där och filmade.

"Tufft jobb"

Mer specifik om vad som egentligen hände kan inte Tarik Saleh vara. Men mitt i filmarbetet fick teamet packa ihop och åka till Marocko för att filma färdigt.

- Det går helt enkelt inte att prata om för vi vet inte riktigt vad följderna blir. Det har varit ett tufft jobb men är det något jag har svårt för så är det när kulturarbetare sitter och beklagar sig. Det är ingen mänsklig rättighet att göra film och man förväntar sig inte när man gör en film om ett uppmärksammat mord och en högt uppsatt person som är nära vän med Hosni Mubarak, att det ska vara lätt.