Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Tambourinehärvan nystas upp i ny bok

Några av Sveriges största artister bråkar sedan flera år tillbaka om miljontals kronor. I en ny reportagebok berättar nu journalisten Eskil Fagerström om vad som egentligen hände i den så kallade Tambourinehärvan.

The Hives, The Cardigans, Timbuktu, The Ark, The Soundtrack Of Our Lives, Europe och Weeping Willows.

Alla har de på ett eller annat sätt varit indragna i den komplicerade Tambourinehärvan, som för fyra år sedan flöt upp till ytan när Jason "Timbuktu" Diakité upptäckte att han saknade flera miljoner kronor på sitt bankkonto, och valde att stämma flera av sina artistkollegor.

-Det är tragedi för alla inblandade, säger Eskil Fagerström, journalist på Sydsvenskan, och som nu har kommit ut med boken "Sanningen bakom Tambourinehärvan".

"Goa vibbar"

I centrum finns Tambourine Studios, studion i Malmö som på 1990-talet satte The Cardigans på världskartan med sitt unika sound, och som också beredde väg för en våg av svenska indieartister.

Eskil Fagerström beskriver studion som "en fritidsgård med goa vibbar".

Men det var inte bara för musiken och den fina, vänskapliga stämningen som artister sökte sig dit.

Utanför det mediala strålkastarskenet hade studion även börjat ta sig an artisters ekonomi.

Att turnera och spela in skivor är en affärsmässigt sett komplicerad historia med en rad olika länders skatteregler att ta hänsyn till. På Tambourine fanns den kompetensen.

Ett annat slags backstage

I "Sanningen bakom Tambourinehärvan" redogörs för ett annat slags backstage, där sex, droger och rock 'n' roll har bytts ut mot en, enligt Eskil Fagerström, unik inblick i hur rockbands ekonomi fungerar.

Ett drygt år efter att Jason Diakité hade stämt sina kollegor hade även The Hives stämt Tambourine, som i sin tur stämt The Hives tillbaka. Även The Ark stämde The Hives, men också The Cardigans och Weeping Willows.

-Det var underligt att se The Hives komma gående till tingsrätten i Malmö i synkade kläder, som om det skulle göra en spelning, säger Eskil Fagerström, som i ett halvår ägnat all sin tid åt att gräva i härvan.

Boken bygger på bland annat ljudupptagningar från domstolsförhandlingar och en rad intervjuer med inblandade.

Men flera, som The Cardigans, The Ark och The Hives, har valt att inte prata.

Gitarrer och bilar

Enligt Eskil Fagerström vilar ansvaret för hela situationen tungt på The Hives. Medlemmarna var bra på att sätta sprätt på sina pengar, och levde i flera år över sina tillgångar, med exklusiva gitarrer, dyra förstärkare och bilar på inköpslistan.

Och på Tambourine såg man hur bandets intäktskonto fick allt svårare att hålla jämna steg med utgiftskontot.

Ett sätt att lösa situationen var att låta de andra klienterna låna ut pengar till The Hives, som sedan skulle betala tillbaka med ränta - ett upplägg som artisterna, inklusive The Hives, i efterhand sagt sig vara omedvetna om.

Kreativ kris

Härvan, som i flera fall ännu inte avgjorts, har förstört mångårig vänskap och lett till kreativ kris.

Boken avslöjar också en bransch där företag omsätter miljoner på en komplicerad, global marknad - utan att personerna i företagens ledning, artisterna själva, bryr sig om att skaffa sig koll.

-Vad är värst? Att låna 30 miljoner kronor utan att veta det, eller att låna ut 30 miljoner utan att veta att man lånat ut? Det är inte smickrande hur man än ser det, säger Eskil Fagerström, som också efterlyser en mer kritiskt granskande nöjesjournalistik. -Det vore spännande att se vilka ekonomiska upplägg som finns bakom andra av våra mest framgångsrika artister, säger han.