Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Regissören Jenny Andreasson och Nina Zanjani i rollen som Sylvi.

Sylvi - aktuell och politiskt radikal

Sylvi väljer passionen före patriarkatet. Nu sätter Stadsteatern upp 1800-talsförfattaren Minna Canths radikala pjäs.

Teater

Teater

Sylvi

Göteborgs Stadsteater

Av Minna Canth

Med Nina Zanjani, Eric Eriksson och David Rangborg.

Pjäsen Sylvi har kallats en skandinavisk Anna Karenina. Författaren Minna Canth belyste i sina skådespel framförallt kvinnors utsatta position socialt och juridiskt. En och annan lär ha svimmat vid premiären på Svenska teatern i Helsingfors 1839. Föreställningen är ett triangeldrama kryddat med lust, svartsjuka, kontrollbehov och giftampuller. Den sätter den kärlekstörstande tonåringen Sylvi i centrum. Det är hennes frihetslängtan och ohämmade sexuella lust som levs ut på scenen.

– Och detta i en tid då kvinnor inte ens fick gå på promenad själva utan att bli ifrågasatta, påpekar Nina Zanjani. Efter övertygande insatser som Fröken Julie och Klara i Klaras resa återkommer hon här, som Sylvi, än en gång till den brinnade, frihetstörstande kvinnan på gränsen till nervsammanbrott.

Den laxrosa långklänning Sylvi bär är häpnadsväckande välsydd och stram, samtidigt ett elegant hinder för hennes rasande framfart. I barndomen förlorade hon båda föräldrarna. Nu har hon fått sin dubbelt så gamla förmyndare Aksel till make och förväntas vara en typisk dockhemsfru. När barndomsvännen Viktor kommer på besök rivs likväl gamla känslor upp. Snart förtärs Sylvi av en inre glöd och vill till varje pris ha Viktor i stället för sin man.

”För ditt eget bästa, tänk över ditt uppförande!” förmanar Aksel efter en bal där hustrun dansar ut sitt begär.

– Han är väldigt frustrerad och blir allt mer desperat, förklarar Eric Eriksson, som spelar Aksel i Stadsteaterns uppsättning.

– När Sylvi inte fortsätter vara det vara det där lilla kuttersmycket som lyder honom saknar han verktyg för att hantera situationen.

Skådespelarna är överens om att 1800-talspjäsen Sylvi har betydelse också för en nutida publik:

– Inte heller i dag har kvinnor rätt till sina egna kroppar, säger Nina Zanjani.

– Tänk bara på den senaste tidens osmakliga våldtäktsmål, där offren ifrågasätts. Vi kvinnor får fortfarande inte uppföra oss hur som helst.

Trots att Sylvi vid första anblicken andas traditionellt kostymdrama är pjäsen i själva verket både aktuell och politiskt radikal, menar regissören Jenny Andreasson.

Inom SPETS-projektet har hon lyft fram kvinnliga dramatiker som marginaliserats i historien. Under en resa till Finland besökte hon Minna Canths hem och häpnade över sjubarnsmamman och änkan som skrev så banbrytande noveller, romaner och vassa debattinlägg.

– Inte många känner till henne här i Sverige, men i Finland anses hon som en av landets främsta författare. I Sylvi lyckas hon inte bara skildra det våldsamma förälskelseförloppet utan också det patriarkala systemet.

Att skriva teaterhistoria har traditionellt varit förbehållet män, påpekar regissören Jenny Andreasson som beklagar att många kvinnliga konstnärskap därmed fallit i glömska.

– Det är en myt att kvinnor på 1800-talet knappt fick hålla i en penna. Där finns hundratals internationellt erkända dramatiker. Alla teatrar borde ta tag i det här och börja leta. Sluta spela enbart Shakespeare och Ibsen! Det är en otrolig slentrian.

Fakta: Sylvi

... hade urpremiär på Svenska teatern i Helsingfors 1893.

... bygger på en sann historia.

... är skriven av Minna Canth (1844-1897)

... är ett triangeldrama, där huvudrollerna spelas av Nina Zanjani, Eric Eriksson och David Rangborg.

... har moderniserats språkligt av dramaturgen Sissela Lindblom i samarbete med regissören Jenny Andreasson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.