Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Linn Fernström i ateljén i New York. Pressbild.

Succékonstnär återvänder till debutplatsen

Linn Fernström är en av Sveriges bäst säljande konstnärer – känd för sina stora verk från golv till tak. I sommar återvänder hon till det lilla galleri utanför Båstad där hon en gång debuterade.

Stora målningar på flera kvadratmeter, starka färger, djur, avhuggna kroppsdelar och konstnären själv – ofta på ljus bakgrund. Med det bildspråket slog Linn Fernström igenom för 17 år sedan, efter examen från Konsthögskolan i Stockholm.

I sommar är hon, en av Sveriges mest uppmärksammade och välbetalda konstnärer, tillbaka på Galleri Arnstedt utanför Båstad där hon hade sin första utställning.

- Jag befinner mig fortfarande i samma bildvärld men tittar åt ett annat håll – mer än att jag vänder blad, säger Linn Fernström om hur hennes bilder förändrats sedan debuten.

"Lite lättsammare"

De senaste åren har Linn Fernström skalat ner formatet på sina målningar och även arbetat med bronsskulpturer. I sommar visar hon färggranna oljepastellkritteckningar på papper, drygt en halvmeter höga.

- Det blir inte så pompöst utan lite lättsammare. Det kan kännas befriande, säger hon.

Även tekniken är annorlunda. Linjerna är mer uppluckrade och bildrummet öppnare och mindre realistiskt än tidigare. Men motiven känns igen: Apor, papegojor, vargar, människor och en del karakteristiska morbida inslag. Som i verket "Elefant med barlast" där en person rider på en elefant, i luften flyger blåröda fåglar och på marken ligger aphuvuden och en liten bebis.

- Jag började nog med elefanten, sen kom de andra figurerna till. Jag tänkte att de hade funnits på den där elefanten och sedan trillat av.

Framkallar misstag

Linn Fernström beskriver det som att hon leker fram sina målningar och "skjuter direkt" utan att göra skisser. Känslan av att inte veta hur det ska sluta skapar ett slags osäkerhet där det finns utrymme för att göra kreativa misstag.

- De misslyckandena leder till att bilden kan bli till. Det går inte att göra om man har en skiss för den skissen är liksom färdig, och för mig fungerar inte det, säger hon.

Sommaren tillbringar Linn Fernström i Sverige. Sedan bär det av till New York igen, hennes hem sedan några år tillbaka. Då börjar arbetet med nya verk. Tiden efter en utställning upplever hon som den kämpigaste perioden i skaparprocessen. Ateljén är tom och fylld av en ödesmättad känsla, då fyller hon på med material och börjar om på nytt.

- Det tycker jag är roligt. Att hitta en linje och en början till något.