Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Regissören Ali Abbasis berättar att han letade efter rätt skådespelare i nästan två år och ingen kunde mäta sig med Eva Melander. "Det hade inte blivit någon film utan henne", säger han till TT. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Succé för svenska "Gräns" i Cannes

Den svenska skräckfilmen "Gräns", som tävlar i sidokategorin Un certain regard, möttes av en rungande applåd när den visades på filmfestivalen i Cannes på torsdagen.

"Gräns" är Ali Abbasis andra långfilm någonsin och hans första svenska och nu berättar han om nervositeten han kände när den visades vid filmfestivalen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Jag har gjort det här och nu kastar jag bollen till publiken och ser hur de reagerar, det är klart när man har en sådan visning att man har antennerna utåt, säger Abbasi.

Men det gick bra den här gången. Publiken svarade med en applåd som höll i sig i flera minuter. Dessutom hade publiken skrattat på precis rätt ställen, vilket på sätt och vis förvånade regissören

- Det här är en nordisk film för mig och många av skämten är nästan lite interna, säger han.

Från skogen till galan

Även John Ajvide Lindqvist, som skrivit berättelsen som är förlaga till filmen, är lättad efter premiärvisningen.

- Det känns ju ganska underbart och det känns som att ännu en gång har mina påhitt visualiserats så att det har blivit trolleri av det, säger han till TT.

Han beskriver overklighetskänslan i att historien som han skrev för 14–15 år sedan just har visats på den stora filmduken.

- Att den här historien som jag skrev innan jag hade något förlag, när allt var så mörkt, ekonomiskt och på alla sätt, att den har legat där i skogen och grott och får komma ut i frack här.

Ett omaka pussel

Även filmkritikerna verkar nöjda med visningen. The Hollywood Reporter beskriver premiären som lyckad och hyllar speciellt skådespelarna Eva Melander och Eero Milonoff för sina prestationer.

Screendaily hyllar filmen men tror att den snarare tilltalar konstintresserade och nyfikna filmnördar än gängse filmtittare.

"Den är förtrollande i sin initiala underlighet och utvecklas till ett komplext och rikt tillfredställande historieberättande där alla till synes omaka bitar till slut passar smidigt ihop", skriver tidskriften i sin recension.

Moviezine beskriver filmen som svårsmält men konstaterar: "'Gräns' är en vacker berättelse om att hitta sin själsfrände, och därigenom sig själv, skildrad på det mest motbjudande sätt."

Filmkritikern Jordan Hoffman, som bland annat skriver för The Guardian och Vanity Fair, tycker till om filmen på Twitter och beskriver den som det konstigaste han sett i Cannes sedan Alex van Warmerdams "Borgman".

Naturmystik och realism

Filmen är baserad på John Ajvide Lindqvists novell med samma namn. Manuset är skrivet av Ali Abbasi och Isabella Eklöf tillsammans med författaren, och i det samsas uråldrig naturmystik med en realistisk vardag och ett nytt thrillerspår. Det är Ali Abbasis första svenska film, han har tidigare jobbat i Danmark, där han har gått Danska filmskolan. Han är född i Teheran och beskriver sig själv som "iransk-svensk-dansk, alla tre och varken eller".

Det är första gången sedan Tomas Alfredson regisserade "Låt den rätte komma in" 2008 som ett verk av Ajvide Lindqvist filmatiseras.

Filmfestivalen i Cannes hålls den 8–19 maj.