Hej

Hej

Sturle Brustad: Anarchy in Åmot

Sturle Brustads norska 70-talsskildring borde ha avstått alla oändliga transportsträckor tycker Mats Kolmisoppi.

Sturle Brustads norska 70-talsskildring borde ha avstått alla oändliga transportsträckor.
Det är i slutet av 70-talet. HP är snart sexton och bor i den lilla norska hålan Åmot. Nästan bara femmor i betyg. Bra på schack och matte. En snäll kille helt enkelt, som drömmer om saker som tonårskillar i romaner brukar drömma om: Att få ligga. Att sätta avtryck. Att något ska hända.
In träder bästa kompisen Perry, som efter att ha brutit sig in i klubbhuset på idrottsplatsen lyckas ljudbomba invånarna på orten med Sex Pistols "Anarchy in the U.K.". En händelse som leder till att pojkarna bestämmer sig för att bli punkare och bilda ett eget band:
"Anarchy in Åmot".
Så följer en rad händelser som ställer frågan om vad det innebär att växa upp på en liten ort i Norge i slutet av 70-talet. Inget tema lämnas därhän. Det handlar om tonårsgraviditeter, incest, klasskillnader, kampen mellan killarna på "insidan" och killarna på "utsidan". Om skillnader mellan land och stad. Om överklassens sexuella eskapader, inbrott, droger, konserter, dråp, självmordsförsök, misshandel och puffande på "krigspipor" fyllda av marijuana. För att inte tala om förbjuden kärlek och problemet med politiker, media och religiösa sekter.
Brustad ångar på med en prosa som kan beskrivas som "uppsluppen" och "humoristisk", men tycks fullständigt omedveten om att stora delar av den nästan 600-sidiga romanen utgörs av rätt tråkiga transportsträckor. Både i faktisk och metaforisk bemärkelse. Det är synd, för när romanen håller världen på armlängds avstånd och stannar kvar i den trånga och svettiga replokalen för att diskutera framväxten av en ny låt eller skildra upplevelsen av att plötsligt vara samspelt - förmedlas en unik erfarenhet på ett lågmält och suggestivt vis. Det är här allt krut borde ha lagts. Inte på de tusen och en sidohistorierna.

BOK
Sturle Brustad
Anarchy in Åmot