Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Stora och snart akuta utmaningar väntar Spotify

CD-skivor i förrådet, förlorat mp3-bibliotek och sålda vinyler. Men vad händer om Spotify går i putten, skriver Johan Lindqvist.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Såhär ser det ut hemma hos mig. CD-skivorna ligger nedpackade i förrådet och mp3-biblioteket gick mer eller mindre förlorat i samband med förrförra datorbytet. Vinylerna är sedan länge sålda och de som tillkommit på senare år utgör fortfarande ett blygsamt antal. Om inte annat i jämförelse med den oändliga mängd låtar jag bär med mig överallt i telefonen. Jag befinner mig alltså i ungefär samma läge som de flesta av er andra.
Och jag antar att tanken har slagit även er: vad händer om Spotify går i putten, kånkar, läggs ned och försvinner? Blir det tyst då? Jag menar, hur bekvämt det än är med Spotify känns det trots allt som ett ganska skört upplägg om man som jag vill ha sin musik nära och tillgänglig, på tryggt avstånd.

Spotify är visserligen både först och störst på marknaden för strömmad musik. Men som ni kan läsa här intill gör man brakförlust år efter år. Så kan det naturligtvis inte fortsätta hur länge som helst. Det spelar ingen roll hur mycket i framkant Spotify är, hur mycket entreprenörsanda man har i bolaget eller hur het branschen bedöms vara. Förr eller senare blir läget akut och Spotify måste börja tjäna tillräckligt mycket pengar för att siffrorna ska bli svarta.

Bara hälften betalar

Det som på lite längre tid talar till Spotifys fördel är att man som sagt är både störst och först. Den ena utmanaren efter den andra har pekats ut som potentiell Spotify-dödare men än så länge har draken bara lite mindre blessyrer efter attacker från Tidal, Apple och Amazon. Med sina hundra miljoner användare har Spotify en stark position, problemet är att det inte räcker att ungefär hälften av dem är betalande kunder. Utan en kraftigt ökad betalningsvilja måste man förmodligen så småningom höja avgiften för sina mest trogna kunder. Så precis som för tidningsbranschen gäller det för Spotify att lösa den pedagogiska utmaningen att förklara för många av sina användare varför de ska betala för någonting man länge gett bort gratis.

Spotify har på senare tid försökt växla upp sin produkt, bland annat genom att publicera tillrättalagda och ganska platta artistintervjuer, men till skillnad från traditionella mediehus har de än så länge begränsade möjligheter att utveckla sitt innehåll. Möjligen kan man tänka sig en framtid där Spotify tar över skivbolagens roll och likt Netflix även blir producenter. Oavsett hur det blir med den saken är det helt nödvändigt för Spotify att få till bra avtal med alla de stora bolagen. Vad det i förlängningen betyder för artisterna, och oss lyssnare, är det väldigt svårt att sia om. Men för oss som är vanliga användare är det avgörande att musiken vi letar efter faktiskt finns tillgänglig.

Hur som helst skulle Spotify må bra av en betydligt större transparens. Ryktesspridning, gatekeepers och allmänt bristfällig kommunikation vinner ingen på.