Uppgifterna om de nya begränsningarna för gratisanvändare kommer från källor som enligt New York Post har insyn i förhandlingarna, vilket SvD har rapporterat om. Den svenska streamingtjänsten sägs vara villiga att gå med på skivbolagens krav om att införa så kallade "fönster" för nya album och låtar. Det skulle innebära att innehållet under en viss period bara är tillgängligt för Spotifys betalande kunder och först efter en bestämd tid låses upp även för gratislyssnarna.
Trycket från skivbolagen ökar
Spotifys affärsmodell har hittills inneburit ett reklamfinansierat gratis alternativ med samma utbud som för de som betalar för att slippa reklamen. Den eventuella förändringen tros bero på att företaget vill gå investerare till mötes, som oroar sig över Spotifys chanser till en lyckad börsnotering. För att göra det behöver de sluta långsiktiga avtal med skivbolagen. I nuläget förlitar sig Spotify på rullande avtal som förnyas varje månad."Trycket från artister och skivbolag ökar. Det kommer inte bli någon börsnotering om de inte har avtal.", säger en av New York Posts källor till tidningen.
Vill behålla mer intäkter själva
Ett mål som Spotify själva ska ha med förhandlingarna är att få behålla mer av intäkterna. Som det ser ut nu får de stora skivbolagen 58 procent av intäkterna, men Spotify vill förhandla om att behålla minst 50 procent själva i framtiden, skriver New York Post. Spotify är den största av de olika streamingtjänsterna för musik. Men till skillnad från huvudkonkurrenten Apple music, som har en bruttomarginal på nära 40 procent, ligger Spotify enligt Bloomberg news på 20-25 procent.
GP har sökt Spotify för en kommentar.