Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Spotify har skaffat många nya kunder i Indien sedan lanseringen. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Spotify: 1 miljon nya användare i Indien

Musiktjänsten Spotify lanserades i Indien förra veckan, efter månader av förseningar. Nu uppger företaget att man redan har nått över en miljon nya kunder, skriver Variety.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Spotify är tillgängligt i både en premium- och en reklamfinansierad gratisversion för Indiens 1,3 miljarder invånare. Premiumvarianten kostar 119 rupier, omkring 16 kronor, per månad.

Marknaden i landet domineras dock av lokala musiktjänster som Gaaana (75 miljoner användare), Saavn och Hungama. Dessutom finns sedan tidigare de amerikanska jättarna Google Play, Apple Music och Amazon i Indien.

Att Spotifys lansering försenats beror på en utdragen tvist med skivbolaget Warner Music som anklagat Spotify för att sakna licens för skivbolagets låtskrivares rättigheter.