Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Spotify har skaffat många nya kunder i Indien sedan lanseringen. Arkivbild.

Spotify: 1 miljon nya användare i Indien

Musiktjänsten Spotify lanserades i Indien förra veckan, efter månader av förseningar. Nu uppger företaget att man redan har nått över en miljon nya kunder, skriver Variety.

Spotify är tillgängligt i både en premium- och en reklamfinansierad gratisversion för Indiens 1,3 miljarder invånare. Premiumvarianten kostar 119 rupier, omkring 16 kronor, per månad.

Marknaden i landet domineras dock av lokala musiktjänster som Gaaana (75 miljoner användare), Saavn och Hungama. Dessutom finns sedan tidigare de amerikanska jättarna Google Play, Apple Music och Amazon i Indien.

Att Spotifys lansering försenats beror på en utdragen tvist med skivbolaget Warner Music som anklagat Spotify för att sakna licens för skivbolagets låtskrivares rättigheter.