Recension - Pewdiepies spel Poopdie

Pewdiepies nya spel om äventyrande avföring är ungefär lika bra som det låter. GP:s recensent Viktor Eriksson är djupt kritisk till "Poopdie" som försöker locka spelare att investera sina pengar och samtidigt riktar sig till en ung publik.

ANNONS
|

Youtube-fenomenet Felix “Pewdiepie” Kjellberg blev stor på nätet genom att spela spel. I det senaste har hans kanal dock dragit ner på spelandet till förmån för att låta “Pewds” göra lite vad han känner för. Han har också varit öppen med att tv- och dataspel helt enkelt inte är lika roligt längre och att han nu hellre läser böcker.

Det har däremot inte hindrat Pewdiepie från att använda sin massiva publik för att bygga upp något av ett spelimperium med flera mobilspel inom en rad olika genrer. Senast i raden av dessa är "Poopdie", ett spel om att gå på toa, där huvudkaraktären skäms över sina fisar innan han inser att det är något som gör honom vacker och stark. Spelet har blivit borttaget av Apple på grund av sitt fekaliefokus, vilket förmodligen var det bästa som kunde hända för det rent uppmärksamhetsmässigt.

ANNONS

Den verkliga skiten med "Poopdie" är däremot att spelet är oerhört girigt.

I äventyret hoppar du runt som Poopdie och äter saker som du sedan gör om till levande avföring som används för att slåss mot rumpmonster så du kan utforska underjorden. Stundtals, är det ganska trevligt. Responsivt och med en behaglig rytm i striderna. Du petar lite och vips blir skärmen ett fyrverkeri. Det är också imponerande rikt på innehåll för att vara gjort av bara två personer och har en rå, provocerande estetik som tycks låna från 80-talets effektdrivna skräckfilmer och spel som "The Binding of Isaac".

Sen gillar jag i och för sig skatologisk humor lika mycket som någon annan, men i "Poopdie" blir det tjatig redan innan det börjat. Humorn pendlar sedan mellan det barnsliga och det självmedvetet ironiska på ett sätt som är lika väntat som sömnigt.

Den verkliga skiten med "Poopdie" är däremot att spelet är oerhört girigt. I grunden är det gratis men designen är medvetet utdragen för att locka spelare att vid varje tillfälle investera riktiga pengar i resurspaket som snabbar på upplevelsen. Varav paketet som utlovar “bäst värde” kostar cirka 500 kronor.

Något som känns sådär i ett spel som främst riktar sig till en ung publik. Att betalningsmodellen är mer regel än undantag när det kommer till mobilspel är ingen ursäkt.

ANNONS

För tanken med influencers som Pewdiepie var väl en gång att de blev kända för sin goda smak? Varpå de sedan skulle kunna använda den för att skapa nya bättre produkter. Det har inte hänt här. Och det, om något, är bajs.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS