Hotline Miami.
Hotline Miami.

Hotline Miami, hyllat ultravåldsspel från Göteborg

ANNONS
|

På spelmässan Gamescom i Köln har en samling 15-åriga killar slutit upp framför det svenska datorspelet Hotline Miami. De skjuter fiender och skrattar. Tills rollfiguren i spelet plockar upp ett samurajsvärd, fäller en man och hugger svärdet så att det fastnar i mannens kranium. Mannen med svärdet rycker flera gånger i det innan det lossnar och golvet färgas rosa av hjärnsubstans. Killarna skrattar inte längre.

- Vi vill inte att våldet ska vara häftigt. Du ska inte känna dig cool, du ska snarare känna dig äcklad, säger Jonatan ”Cactus” Söderström som tillsammans med grafikern Dennis Wedin ligger bakom spelet.

ANNONS

Efter att ha ledsnat på spelindustrins likriktade datorspel började Jonatan Söderström utveckla sina egna. Det stora genombrottet kom för två år sedan då han kammade hem ett pris på Independent Games Festival i San Francisco.

När han och Dennis Wedin visade upp Hotline Miami på utställningen Rezzed i Brighton i somras vann det titeln ”Game of the show”. Sedan dess har den internationella spelpressen tävlat ikapp om att hylla det stilistiska och ultravåldsamma indiespelet från Sverige.

Hotline Miami kanske är Jonatan Söderströms första kommersiella spel, men det betyder inte att han har kompromissat med sina ambitioner.

Spelet utspelar sig i skarven mellan 80- och 90-talen, i ett alternativt Miami som lider av sviterna av ett utdraget kokainkrig. Det är en värld där gränsen mellan fantasi och verklighet är flytande. Spelaren antar rollen av en lönnmördare som inför varje uppdrag väljer ut en lämplig djurmask. När han trär på sig masken blir det en symbol för hur han klär av sig sin mänsklighet – och blir ett djur.

- När han tar på sig masken så är han inte längre sig själv. Maskerna föreställer djur eftersom de inte behöver stå till svars för sina handlingar. Våldet ligger i deras natur och de är fria från skuld och ansvar, säger Dennis Wedin.

ANNONS

Trots att Hotline Miami är en nöjesprodukt finns det något i ekvationen som skaver och gör motstånd. Där många actionspel nöjer sig med att bara göra underhållning av våldet vill Hotline Miami även problematisera det. När du trycker ut ögonen på en medvetslös man med dina tummar är det meningen att det ska kännas obehagligt.

- Spel låter oss tro att man kan slå någon i huvudet med en kofot ett tiotal gånger innan personen dör. Därför väljer vi att skildra våld som är brutalt, rått och helt utan finess, säger Jonatan Söderström. Vi vill visa att det har konsekvenser, allt annat vore oansvarigt.

ANNONS