- Sprid ut er, försök etablera kontakt, ställ era frågor! manar läraren Sven Olsson när vi går av 9:ans spårvagn vid Hammarkulletorget.
Han lägger till:
- Och gå inte i grupp, många tonåringar tillsammans skrämmer folk ... apropå att generalisera.
Vi är på en spårvagnsresa genom Göteborg, inte helt olik den som journalisten Janne Josefsson företog sig i det kända tv-reportaget På rätt sida älven för närmare 30 år sedan.
Ett möte med sina egna fördomar
I dag har det blivit en elevuppgift att besöka olika stadsdelar för att själva se och försöka beskriva segregationen och inte minst prata med människorna som bor där.
Det blir också ett möte med sina egna och andras fördomar. Sven Olsson beskriver Hulebäcksgymnasiet som en statusskola, med höga intagningsbetyg och mest medelklassungdomar.
"Det är de själva som sticker ut"
Han tycker att elevernas spontana reaktioner säger en hel del om att vi lever i skilda världar, om än i samma stad.
- När vi kommer till Hammarkullen har jag fått kommentaren att de för första gången känner att det är de själva som sticker ut, som är "dom".
Lätt att få kontakt
På Hammarkulletorget får Hannah Lindgren och Shamaelah Yousuf snabbt kontakt med en kvinna på torget som de pratar en lång stund med.
- Hon sade att hon trivdes väldigt bra, men att många har negativa fördomar om området. Hon tror att hennes religion och sätt att bemöta folk hjälper henne i mötet med andra människor, säger Hannah Lindgren.
"Mycket lugnare"
Hon är själv från Björkekärr och säger att visst snackas det mycket om att det är otryggt i Nordost.
- Men när man är här är det ju mycket lugnare än vad som påstås.
Vad tror du att folk här har för fördomar om er?
- Det är väl lite samma sak, här kommer vi och ska analysera området, som om vi var på safari, fast det egentligen är ganska nära.
Nu ska ni åka till Saltholmen. Vad har du för fördomar om den stadsdelen?
- Villor, pengar och kanske inte lika stor variation på människors ursprung.
Hur tror du att vi kan minska segregationen?
- Svår fråga, men att göra områden tillgängliga, blanda olika sorters bostäder och satsa på skolor och saker att göra. Jag tror att man ska börja med ungdomarna.
"En kompetens i yrkeslivet"
Läraren Sven Olsson är stolt över hur eleverna hanterar uppgiften.
- Det här är en kompetens, ett verktyg som de behöver ha med sig i yrkeslivet sedan att möta människor, säger han.