Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Som barn uppträdde hon med Karl Gerhard

"Teater och kultur är viktigare än någonsin nu när mörkerkrafterna åter knackar på dörren" säger regissören Eva Bergman.


Teater och kultur är viktigare än någonsin nu när mörkerkrafterna åter knackar på dörren. Det menar Eva Bergman, som regisserar föreställningen Karl Gerhard på Göteborgs Stadsteater med premiär i kväll. 


Som liten flicka, bara fem eller sex år, fick Eva Bergman faktiskt uppträda med självaste Karl Gerhard. Hon skrattar åt minnet när vi ses: hur hon och hennes syskon hade följt med sin mamma Ellen Bergman, som i egenskap av koreograf skulle repetera med Lisebergsbaletten. Revykungen fick syn på den lilla flickan och pekade på henne. Lite senare fick hon gå upp på stora scenen, hålla honom i handen och sjunga en visa. För besväret fick hon en hel femkrona. 
-Till mina syskons stora förfäran köpte jag buljong för pengarna. 

"Skulle jag våga göra det han gjorde?"


Bortom anekdoten har Eva Bergman haft anledning att fundera en hel del över Karl Gerhard, hans civilkurage och motstånd mot nazismen, under arbetet med pjäsen.
- Skulle jag våga göra vad han gjorde? I Norge tog nazisterna med sig en teaterchef som bjöd lika frispråkigt motstånd ut och sköt honom....
Hjältemodig i sitt motstånd mot nazismen föll Karl Gerhard som människa ändå offer för sin egen svaghet menar Eva Bergman, och preciserar.
-Detta att han svek människor i sin närhet på ett så smärtsamt sätt. På det sättet är jämförelsen med Torgny Segerstedt, som också stod upp mot nazismen men hade ett trassligt privatliv, intressant.
Men pjäsen handlar inte bara om hur Karl Gerhard sviker människor, utan också om hur människor sviker honom, bland dem hans favoritartist Zarah Leander.

"Vi får inte vara naiva när det gäller SD"


När hon nu sätter upp Irena Kraus föreställning om Karl Gerhard är Eva Bergman noga med att betona att publiken inte ska vänta sig en dokumentär, utan en fantasi. Dessutom är det, för hennes egen del, en ren glädje att få återförenas med sina favoritmusiker från Driving Miles och Pygmalion. Samt att få jobba inte minst med Tomas von Brömssen och Eric Ericson som hon menar är perfekt i rollen som Karl Gerhards älskare Göthe Ericsson.
-Vi har gjort en föreställning som riktar sig väldigt mycket till människors hjärtan, tack vare dessa sex musiker och vår fantastiska ensemble. Når man hjärtat kan det växa en tanke, och ur den tanken kan det växa en handling. På det sättet är all teater politisk, säger hon.
Eva Bergman ser direkta paralleller mellan den censur som i pjäsen drabbar Karl Gerhard och den politiska utvecklingen i Sverige här och nu:
-Vi får inte vara naiva när det gäller SD, för de inser kulturens potential. Om de kommer till makten är det mycket möjligt att de, i verkligheten precis som i vår pjäs, skickar ut en representant till den här teatern med budskapet "Jag är hemskt ledsen men nu får ni inte längre spela den här pjäsen här!"

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.