Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

SF Bio i krismöte om politisk reklam

SF Bios ledning ska efter helgen ta ställning till hur de i framtiden hanterar politisk reklam. Detta sedan företaget stoppat SD-reklam i Göteborg.

Som GP tidigare berättat har SF Media ingått avtal med SD Göteborg om att visa partiets reklam inför EU-valet. SD-reklamen visades under tre dagar på Göteborgsbiograferna Bergakungen och Biopalatset. Även barn och föräldrar som bänkat sig för att se animerade fågeläventyret Rio 2 fick ta del av Sverigedemokraternas reklam.

SF Bio stoppade sedan den film företaget själva sålt reklamplats för. En mängd biobesökare hade då reagerat kraftfullt med ilska och bestörtning över SD-filmen. Protesterna gick i sin tur ut över biopersonalen, som inte kände sig trygg.

– Det är inget unikt för oss att dra in filmer vars innehåll upprört kunderna. Det ska vara trevligt att gå på bio, säger SF Bios informationschef Thomas Runfors.

– Vi har inget public serviceuppdrag utan kan välja vårt innehåll. I slutändan är det alltid kunderna vi är mest rädda om.

Som del av koncernen Nordic Cinema Group (NCG) har SF Bio förbundit sig att följa vissa etiska regler. Under rubriken "gott samvete" står bland annat att "vi köper och säljer endast produkter som vi kan stå för." och "Vi förbehåller oss rätten att välja vilket innehåll vi visar".

Ni har upplåtit reklamplats åt Sverigedemokraterna. Är det förenligt med SF Bios etiska regler?

– Ja, det tycker jag, säger Thomas Runfors.

– Här handlar det inte om en leverantör i största allmänhet utan om ett politiskt parti som köpt reklamplats som annonsör. Det är skillnad om vi köper in varor eller tjänster.

Kunde ni redan från början valt bort SD:s budskap?

– Så länge innehållet i den film vi visar inte är alltför utmanande, sexistiskt eller rasistiskt, kan vi visa reklamen. Vi tycker inte att innehållet i SD:s reklamfilm är öppet rasistiskt.

SD-reklamen visar fyra män: en hamnarbetare, en busschaufför, en grafisk formgivare och en produktspecialist, som stillsamt står och backar upp partiets politik till tonerna av rockmusik.

Frågan är nu hur SF Bio ska hantera politisk reklamfilm på sina biografer inför höstens riksdagsval.

– Vi har sagt att vi ska visa reklamfilm för samtliga riksdagspartier, och uppfattar det som en demokratifråga. Vi jämställer riksdagspartier med andra annonsörer, vilka som helst. Nu har saken delvis hamnat i ett annat läge i och med att SD-reklamen väckt så starka reaktioner, säger Thomas Runfors.

Efter helgen kommer SF Bios ledning och representanter för SF Media att samlas för att fatta beslut om framtiden.

– Vi har hittills inkluderat alla partier. Att plocka bort SD känns på sätt och vis odemokratiskt, eftersom principen borde vara alla eller ingen. Samtidigt är det olyckligt om ett parti har sådana problem med sitt varumärke att det retar upp folk, säger Thomas Runfors.

Jan Bernhardsson är koncernchef för Nordic Cinema Group.

Kommer ni att erbjuda SD reklamplats igen inför höstens val?

– Vi måste upprätthålla de demokratiska regler som finns och vi vill inte utöva censur.

Samtidigt är det, enligt Jan Bernhardsson, svårt att sia om vad det kan bli för eventuell hotbild mot SF Bios personal inför riksdagsvalet om en SD-film blir aktuell på bio även då. Han utesluter därför inte att SD kan komma att särbehandlas.

– I slutändan är det självklart SF Bios ledning som får göra en bedömning av hur det fungerar med kunderna och hur de bäst garanterar säkerheten för biografens personal.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.