Alejandro González Iñárritu imponerar på filmkritikerna i Cannes. Arkivbild.
Alejandro González Iñárritu imponerar på filmkritikerna i Cannes. Arkivbild.

Sex minuter lång VR-film snackis i Cannes

ANNONS
|

Det är gryning och tittaren är ensam mitt i öknen mellan USA och Mexiko. Tack vare VR-tekniken kan man vända sig vart man vill, gå vart man vill. Plötsligt kommer en grupp människor gående mot åskådaren. Alejandro González Iñárritu tar sig an ett för regissören bekant ämne – flyktingars utsatthet – med ny teknik.

Ett hundratal journalister av de 4000 som är på plats och bevakar filmfestivalen får se VR-filmen och de verkar rörande överens: det här är början på en ny filmepok.

"Vi ser det dramatiska embryot av en ny form för ett nytt århundrade. Till min förvåning fällde jag en tår när headsetet togs av", skriver Owen Gleiberman på filmtidningen Variety.

ANNONS

"Banbrytande, rörande och ett måste. Kalla den inte bara en film", skriver Anne Thompson på Indiewire.

"Det är inte film som vi någonsin sett den förut", skriver The Telegraphs filmkritiker Tim Robey.

Fredrik Sahlin är en av de svenska filmkritiker som sett filmen. Han skriver på SVT Kulturnyheternas sajt att "Carne y arena" är en "otvetydig framgång", men anser att VR-revolutionen inte på allvar kan anses vara här förrän upplösningen förbättras.

TT

ANNONS