Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Oskar Hanska

Scenpoeter gör upp om titeln

I dag startar SM i poetry-slam. I tre dagar slåss scenpoeter från hela landet om publikens uppmärksamhet på Café Hängmattan i Göteborg – Sveriges huvudstad för direkt diktande.

Under Kristi himmelsfärdshelgen samlas Sveriges bästa scenpoeter i Göteborg för att tävla om titeln svensk mästare. Sedan 2005, då Göteborg senast var värd för dessa mästerskap, har inte mindre än fyra poeter härifrån vunnit titeln.

Olivia Bergdahl, Oskar Hanska, Niklas Mesaros och Tobias Erehed. Andra Göteborgspoeter som tävlat i slam och som lyckats väl i sina fortsatta karriärer är exempelvis Johannes Anyuru och Navid Modiri.

När den svenska scenpoesin jämförs med andra länders kan den beskrivas som smart och intelligent humoristisk, där den tyska har mer av traditionell storytelling och den franska ett livligare fysiskt uttryck. Men även inhemska skillnader inom genren går att spåra. Scenpoesin på västkusten har vuxit stadigt i många år nu och GP lät tre av de tidigare svenska mästarna som vunnit titeln åt Göteborg fundera över varför.

Oskar Hanska, svensk mästare 2009:

”Det var genom estradpoesin jag lärde känna göteborgare och jag var därför väl medveten om Göteborgs öppna poesiscen när jag flyttade hit från Gävle 2006. Göteborg har en fin balans mellan det lekfulla och det framgångsrika. I Malmö är scenpoesin väldigt lekfull, på gränsen till performance, i Stockholm är den fokuserad på att man ska vinna. I Göteborg hamnar man på en skön feeling mittemellan.”

Bästa egenskap som scenpoet: ”Jag har efter att ha inspirerats av andra i en massa år hittat ett eget väldigt ärligt och okonstlat uttryck. Jag har ett bildrikt berättande utan metaforer som är tydligt och lyckas därför fånga folks uppmärksamhet i stunden. Det är lätt att hänga med.”

Olivia Bergdahl, svensk mästare 2007:

”Det finns något väldigt gott i att det inte är poeter som arrangerar poetry-slam i Göteborg utan att det finns en fast etablerad scen. På andra platser är scenpoesin mer bunden till eldsjälar och hamnar ofta på ett bibliotek. Café Hängmattan är ett bra ställe, en musikscen som lockar kidsen - och som dessutom inte har 18-årsgräns. Det är jag själv väldigt tacksam för eftersom det öppnade upp för mig.

Bästa egenskap som scenpoet: ”Jag tycker så mycket om det här att jag inte känner scenskräck. Jag har alltid känt mig så befriad på scenen, så jag slappnar av när jag går upp och ser det som en möjlighet att uttycka mig. Det är fritt från plåga.”

Tobias Erehed, svensk mästare 2011:

”Jag upptäckte det här med poetry-slam först när jag flyttade till Göteborg för tre år sedan. Jag har varit i Stockholm en del också och där uppträder man ofta på krogar. Det blir en annan, lite lugnare stämning på Café Hängmattan tycker jag. Det känns som att det finns en särskild sammanhållning bland poeter i Göteborg. Här är uppslutningen stor även till en liten deltävling.”

Bästa egenskap som scenpoet: ”Jag har ett udda uttryck som bryter av rätt mycket mot vad folk är vana att se. Jag är väldigt stillastående på scen och framför mina dikter på sävlig norrländska och med rätt mycket svart humor. En kombination som har gått fram.”

Såväl Oskar Hanska, Olivia Bergdahl som Tobias Erehed uppträder utom tävlan och är på olika sätt engagerade i helgens mästerskap, liksom norska mästaren Sarah Ramin och före detta danska mästaren Peter Dyreborg. Vid invigningen deltar också Svenska Akademiens ledamot Sture Allén.

Utöver den ”vanliga” slamtävlingen avgörs också SM i improesi – improviserad poesi, där poeterna får läsa slumpmässiga ord på en duk, och i realtid skapa poesi av dem.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.