Rysslands rävspel gör storpolitik av Eurovision

EBU måste bli mycket bättre på att hantera de här frågorna, skriver Johanna Hagström.

ANNONS
|

Eurovision song contest är en glättig musiktävling som skapades för att ena Europa. Det har också alltid varit en arena för storpolitik.

I år är det mer politiskt laddat än någonsin, då det pågår ett krig i de östra delarna av värdlandet Ukraina.

Ryssland, som har annekterat Krimhalvön i sydöstra Ukraina, har på ett skickligt sätt utnyttjat läget och spelat ett strategiskt spel för att få Ukraina att framstå i dålig dager.

På den allra sista anmälningsdagen presenterades den relativt okända artisten Julia Samojlova och bidraget Flame is burning.

Problemet var att Samojlova hade uppträtt på Krimhalvön efter annekteringen. Hon hade flugits in utan att ha ansökt om tillstånd. Alla artister som gör så blir portade från Ukraina i tre år. Detta visste naturligtvis Ryssland.

ANNONS

EBU gav Ukraina en offentlig uppläxning och det skickades mejl med hot om uteslutning av det ukrainska tv-bolaget, hot som sedan togs tillbaka och blev "ett starkt fördömande".

Därtill erbjöd EBU Ryssland lösningar, som att Samojlova skulle få uppträda via länk från hemlandet. Ryssland sa nej, givetvis nöjda med utfallet. Det mesta talar för att det aldrig fanns på kartan att delta.

"Vi har inte sett det sista draget än" skrev jag i en krönika för någon månad sedan. Det visade sig stämma. Ryssland meddelade i april att de inte tänker sända tävlingen, vilket i praktiken innebar att de drog sig ur.

På tisdag, när den första semifinalen sänds, kommer Ryssland åter att transportera Julia Samojlova till Krim. Där ska hon uppträda samtidigt som Eurovision drar igång.

Jag minns när jag var i Moskva och bevakade Eurovision 2010. Mitt under pågående repetitioner anlände Vladimir Putin med sitt entourage. Han klev självsäkert upp på scenen och hälsade på Azerbajdzjans överrumplade artist.

Att det blev just Azerbajdzjan var ingen slump. Det var ett högst strategiskt handslag mellan två grannländer som nästan låg i krig med varandra. Inför hundratals europeiska journalister.

Och Putin hade övertaget.

Även när Georgien för några år sedan hade en låt med textraden "We don't wanna put in" var det Ryssland som gick segrande ur debaclet, i och med att EBU diskade bidraget och Georgien drog sig ur tävlingen.

ANNONS

Det handlar om utstuderad politisk manipulation och det är bekymmersamt att Eurovision har blivit ett verktyg för att skapa instabilitet och förstärka konflikter.

Samtidigt är det så här världen ser ut i dag. Politiska utspel, desinformation och påtryckningar i det fördolda pågår hela tiden. Det vore orimligt att hävda att kulturen står fri och inte påverkas.

Men EBU måste bli mycket bättre på att hantera de här frågorna. Veligheten och oförmågan att hålla en rak linje under det ryska trycket bådar inte gott inför framtiden.

ANNONS