Ruben Östlund i Cannes: Flytta på Kopparmärra

Ruben Östlund njuter av att vara i Cannes med filmen The Square och menar att det viktigaste med filmen är att göra reklam för den symboliska platsen The Square i Värnamo, en ruta där alla som vill ha hjälp kan ställa sig. Nu vill han skapa en likadan ruta i Göteborg: "Vi flyttar på Kopparmärra".

ANNONS
|

Det är en avslappnad Ruben Östlund som berättar om första helgen i Cannes. Pressvisningen är avklarad, samt presskonferensen, den första publika visningen och lördagskvällens galaföreställning.

–Nu kan jag njuta av reaktionerna. Galavisningen gick jättebra. Vi fick långa stående ovationer och spontana reaktioner under filmvisningen, berättar han.

Vilken är känslan när du sitter inne i salongen och ska se din egen film?

–Jag känner beslutsamhet, inte så mycket nervositet utan mer koncentration. Jag försöker njuta av filmen, men det är ganska svårt.

I The square får vi följa chefen för ett modernt konstmuseum i ett framtida Stockholm, Christian (Claes Bang). Reaktionerna på filmen har varit delade, en del säger att det är det bästa Ruben Östlund gjort, andra menar att den är för lång och lite spretig.

ANNONS

Själv har du sagt att det är din bästa film, stämmer det?

–Ja, det är det. Jag känner mig stolt över den, jätteglad. Och reaktionerna är fina, bland annat var det någon som sa att detta är årets "Toni Erdman", säger han med hänvisning till Maren Adens hyllade film Min pappa Tony Erdman.

I förberedelserna för filmen ingår konstinstallationen Rutan som funnits på Flanaden i Värnamo i två år, på initiativ av Ruben Östlund och filmproducenten Kalle Boman . En nio kvadrat stor ruta i stadsbilden där man kan ställa sig för att få hjälp eller lämna sin väska utan att någon tar den. En plats där vi ska ta ett gemensamt ansvar, i grunden ett projekt om tillit.

Vad är det viktigaste med filmen?

–Huvudsyftet är att lyfta frågeställningen på den symboliska platsen som The Square är i Värnamo. Filmen är en reklam för den. Och vi vill bygga den i Göteborg också, The Square. Vi vill flytta Kopparmärra, Karl IX, till Gustav Adolfs torg och göra en ruta där i stället. Då kan Gustav II Adolf få sällskap av sin pappa. Det skulle passa till 2021, Göteborgs 400-årsjubileum. Tanken är att skapa någon lika direkt som ett övergångsställe, där det finns en överenskommelse om ett visst beteende. I The Square ska vi visa omsorg om varandra.

ANNONS

Krävande regissör

På presskonferensen i helgen lyfte skådespelarna att du är en krävande regissör. Elisabeth Moss sa bland annat "allt är jobbigare med Ruben". Vad säger du själv, är du tuff?

–Ja, det tror jag att jag är. Men jag är hård mot mig själv också. Jag kan inte göra annorlunda, jag måste maximera, annars har man inte något bra material med sig sedan när man ska klippa filmen. Det är jobbigt för folk, men de blir också nöjda med resultatet efteråt.

Den manliga huvudrollen görs av danske Claes Bang. Han spås få sitt internationella genombrott med filmen?

–Ja, det har skrivits mycket om honom. Och skillnaden mellan honom och Mads Mikkelsen är att Claes kan engelska. Danskarna själva har inte tagit till vara på honom så det känns som att vi knäpper dem på näsan lite.

Hur är det med festerna i Cannes, du har ju själv varit på fest hos Jake Gyllenhaal till exempel?

–Ja. Men jag är helt oimponerad av det där egentligen. Det är ju jag som ska stå i rampljuset, tycker jag, ha ha.

Har du haft några egna fester då?

–Ja, efter galavisningen hade vi fest. Det var jättetrevligt, många som var med och gjorde filmen var där. Det var roligt att dela den kvällen med dem.

ANNONS

Till helgen vet vi om filmen vinner en Guldpalm. Är det viktigt att vinna?

–Det är bara bonus om det sker. Filmen har redan uppnått det jag vill.

Ruben Östlund

Namn: Claes Olle Ruben Östlund.

Född: 1974 på Styrsö.

Debuterade som spelfilmsregissör: 2004 med Gitarrmongot. Hans senaste film Turist hade premiär 2014. The Square har svensk biopremiär 25 augusti. Filmen är 2 timmar och 22 minuter lång.

Tidigare i Cannes:

De ofrivilliga, Rubens Östlunds andra långfilm, hade premiär i Cannes 2008, där den tävlade i avdelningen Un certain regard.

Hans tredje långfilm Play hade världspremiär vid Filmfestivalen i Cannes 2011, i sektionen Directors Fortnight.

Hans fjärde långfilm Turist hade världspremiär på Cannes filmfestival I maj 2014 och vann Juryns pris i Un Certain Regard.

Det är första gången på 17 år som Sverige har en film med i tävlan om Guldpalmen, Cannesfestivalens finaste pris.

ANNONS