Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Rolling Stones helt unika

KRÖNIKA: Johan Lindqvist konstaterar att det är rocken som regerar efter en period av hiphop-dominans.
NÄR DEN SISTA fyrverkeripjäsen slocknade mot den göteborgska augustihimlen ovanför Eriksberg 1990 var det många som trodde att det var sista gången vi såg Rolling Stones på en svensk scen. Själv var jag glad att ha hunnit uppleva dem live men grät inga tårar över att det sades att detta var en avskedsturné.
Till sommaren är det där sexton år sedan. Det har varit många spelningar sedan dess och när Stones nu återigen kommer till Göteborg så har de en i alla fall marknadsmässigt starkare ställning än kanske någonsin tidigare. Rolling Stones och den utsträckta röda tungan är varumärken som fightas på rankinglistorna tillsammans med Ikea, Microsoft och Nike.
Bakom varumärket finns förstås en genuin produkt. Stones låter bra. Riktigt bra. Och med senaste skivan A bigger bang har de till och med börjat leverera i studion igen. Jämfört med alla sina kollegor från 60-talet, många av dem förnedrar sig själva och sin publik genom att turnera i kraftigt amputerade upplagor, så är Stones helt unika. Till och med skilsmässan med Bill Wyman tycks ha varit bra för alla parter. Stones slapp en oengagerad medlem, Wyman fick kuska runt och lira blues, och fansen - de har knappast märkt att han är borta.
De senaste åren har dessutom omvärlden spelat Stones i händerna. När skivförsäljningen dalat så är det de stora turnéerna man kan tjäna pengar på. Och ingen har så stora turnéer som Stones. Dessutom har man en köpstark publik som fortfarande handlar plattor i affären.
Inte nog med detta. Stones är trendiga igen. Tungan är tillbaka och lånas både av modeskaparna i Paris och hemmatryckarna som säljer tröjor i gatustånd över hela världen. Keith Richards kan ses som en slags stilmässig gudfader för det rockmode som dominerat butikerna i flera år nu och som gett framgångar åt alla från göteborgska Nudie till de som auktionerar gamla turnétröjor från 70-talet på E-bay och har till och med sipprat hela vägen ner till MQ:s senaste kampanj.
Efter en period av hip hop-dominans är det återigen rockbandet som är det typiska exemplet på framgång inom musiken. Det känns talande att Eminem vek ner sig inför sin Ullevi-konsert i somras samtidigt som U2 gjorde succé, Stones tar plats nästa år och Coldplay äter sig feta för att kunnat ta det avgörande steget upp på stadion-nivån.
Stones i Göteborg i sommar alltså. Kanske är det här verkligen sista gången. Men jag tror knappast det. Rolling Stones tycks ha tänkt sig att åldras lika länge med sin musik som de gamla bluesfarbröder som en gång fick dem att börja spela.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.