Reklamkampanjen som fällde Pinochet

ANNONS
|

Regnbågar, lyckliga hundar som springer över gröna ängar och en smörig slogan: "Lyckan är på väg". Det var grundpelarna i den reklamkampanj som 1988 blev spiken i kistan för den chilenska diktaturen.

Omvärldens påtryckningar hade fått general Pinochet - landets diktator sedan 15 år tillbaka - att utlysa en folkomröstning där folket skulle få välja: ja eller nej till åtta år till med Pinochet. För att ge sken av en rättvis kampanj i ett land utan yttrandefrihet tilläts nej-sidan disponera 15 minuter tv-tid, varje kväll i 27 dagar.

Politisk thriller

Denna kampanjmånad skildras i Pablo Larraíns film "No", som blandar drama, politisk thriller och svart komedi. Filmen får svensk premiär 19 april.

ANNONS
-Många vet hur Pinochet tog makten, kuppen och Allende och allt det där - men inte många vet hur han förlorade makten. Och det är en episk historia i sig själv, säger Pablo Larraín till TT Spektra.

Gael García Bernal spelar filmens huvudperson René, en framgångsrik reklamman som får i uppdrag att producera nej-sidans reklamfilmer. De oppositionella vill ha filmer som avslöjar diktatorns illdåd, men René är säker på att det bara kommer att skapa mer rädsla. I stället vill han fokusera på bilder av lyckliga konsumenter och positiva reklambudskap som "stormen är över, nu är det regnbågens tid".

-Det var Pinochet själv som hade introducerat marknadsekonomin och reklamspråket. Så han skapade sin egen undergång utan att märka det. Han skapade det gift som sedan tog kål på honom, säger Pablo Larraín.
Tidstypiska kameror

Ett digert reasercharbete föregick inspelningen, och Larraín har talat med många av dem som låg bakom den verkliga nej-kampanjen. Några av verklighetens reklammän fick småroller i filmen - men med en ironisk twist.

-De fick jobba för ja-kampanjen! Det var så roligt när vi satte på dem knappar med ja-loggan. De protesterade först, men jag övertalade dem.

"No" har ett alldeles speciellt visuellt uttryck, med gryniga bilder och murriga färger. Eftersom Pablo Larraín redan från början visste att han ville använda mycket arkivmaterial (30 procent av den färdiga filmen utgörs av tv-klipp från 80-talet) var det viktigt att nya och gamla scener flöt i varandra på ett snyggt sätt. Lösningen blev att spela in med tidstypiska tv-kameror, och resultatet står i skarp kontrast till dagens filmideal.

-Det var nödvändigt för illusionens skull, men väldigt läskigt - vi lever ju i en HD-era, och min film har sämre upplösning än kameran i en ny mobiltelefon. Det tar ett tag för publiken att vänja sig, men sedan dras man in i historien.

Pablo Larraín är 36 år, och under hela hans vuxna liv har Chile varit en demokrati. Men han växte upp med föräldrar som stödde diktaturen, och "No" är hans tredje film om Pinochettiden.

-Jag gjorde alla dessa filmer för att jag hade så mycket frågor och ville få svar. Men jag har insett av "No" inte bara är en historisk film om Chile. Den här typen av kampanjer pågår överallt i världen, hela tiden.

Pablo Larraín

Född: 1976 i Santiago

Familj: Frun och skådespelerskan Antonia Zegers (som spelar huvudpersonens exfru i "No") och barnen Juana, 5, och Pascual, 2. Båda hans föräldrar är politiker och tillhör ett parti som stödde militärdiktaturen i Chile.

Filmografi: "Fuga" (2006), "Tony Manero" (2008), "Post mortem" (2010).

Aktuell: Med "No" som får svensk premiär den 19 april. Den visas på 22 digitalbiografer runtom i landet, inom projektet "World wide cinema".

ANNONS