Eldig dans och vilda västern på Teater Halland

Med klapprande klackar förflyttas August Strindberg till Andalusien. Sedan lämnar flamencon plats på Teater Halland för en av vilda västerns mest mytomspunna kvinnor: Calamity Jane.

ANNONS
|

Ensemblen har bara repeterat två dagar, så mycket återstår för den som vill analysera ”Olycksfågelns dotter – och storyn om Calamity Jane”.

– Hon rör sig utanför den gängse normen, i männens tuffa territorium, men är ändå väldigt mycket kvinna och har starka moderskänslor, säger Anette Bjärlestam, som spelar Calamity Jane, som sägs ha uppträtt i Buffalo Bills västerncirkus i slutet av 1800-talet.

Även när jag pratar med regissören Linda Mallik verkar det som om flera ämnen som dramatikern Rebecka Cardoso tog upp i sina tidigare pjäser ”Pappa sover”, ”Korri Pirri” och ”Genom blodet” återkommer – som frånvarande föräldrar, utanförskap och könsidentitet.

ANNONS

– Calamity Jane var en otrolig kvinna som tog mycket plats, men hon var säkert inte med om allt som tillskrivs henne. Vi vill undersöka myten och låta särskilt skolpubliken se henne genom dotterns ögon, säger Linda.

Pjäsen utgår från de brev som Martha ”Calamity” Jane Cannary påstås ha skrivit till en dotter som hon adopterade bort.

– Dottern är på scen och upplever sin mamma lite som i en fantasi. Eftersom jag inte har så många repliker sker de flesta reaktionerna med kroppen och då har jag nytta av att jag är utbildad på teaterhögskolans mimprogram, säger Nina Åkerlund, som för första gången är i Varberg och senast spelade vampyren Eli i ”Låt den rätte komma in” på Nord-Trøndelag Teater i Norge.

Andra som dyker upp är Buffalo Bill (spelad av Petter Heldt), prickskytten Wild Bill Hickok (Lasse Carlsson, som även spelar en frisör), Calamitys väninna Åskan (Malin Svarfvar) och den lättfotade flickan Mama Dolores (Henrik Danielsson, som även gör adoptivpappan).

Anna Ardelius har designat scenkläderna och musiken är komponerad av Joel Engström.

– Vi vill ha med mycket musik, som är lika spretig som själva pjäsen, och inspireras av tv-spel, gospel, jazz och konstmusik. Krockarna mellan 1800-talet och nutiden kommer att märkas, säger regissören.

ANNONS

Linda Mallik har själv en bakgrund som pianist, men gör nu sin första talpjäs efter att först ha regisserat flera operor.

– Jag är en ordmänniska och började lägga mig i mer och mer av den dramatiska delen när jag var dirigent, tills kollegorna suckade och sa att ”här kommer regiassistenten”. Nu ser jag fram emot att få berätta historien mer konkret och få leka med alla västern-referenser.

Olycksfågeln förresten. Jo, det är Calamity Janes svenska smeknamn, eftersom ”Calamity” betyder katastrof eller olycka på engelska.

En annan berömd kvinna som i viss mån uppträder ”manligt” och gestaltas på Teater Halland i Varberg inom kort, är fröken Julie i Strindbergs kända kammarspel. Men hon är påhittad, möjligen inspirerad av Victoria Benedictsson. Och i den nya tolkningen ovanligt dansant.

I flamencodrottningen Mariana Ortega Rayos händer och fötter blir den svenska grevedottern i stället ”Señorita Julia”. Hon möter Jean (dansaren Maxímo Martín) i en maktkamp i Andalusien under La Noche de San Juan (Johannes Döparens natt), en spansk motsvarighet till midsommarafton.

– ”Fröken Julie” är kanske det mest svenska av alla dramatiska verk och nu får vi det tolkat till ett annat språk och temperament, förklarade teaterchefen Maria Ericson på torsdagens pressträff.

”Fröken Julie” blev balett redan 1950 av Birgit Cullberg och nu ska alltså Mariana översätta känslor och repliker till rörelser som passar musiken som är komponerad eller arrangerad av gitarristen Erik Steen.

ANNONS

– Vi bygger upp dansen scen för scen eller känsla för känsla. ”Fröken Julie” är ett tätt, intensivt drama, precis som flamencon, och jag lockades av kopplingarna jag hittade mellan Strindbergs text och flamencons sångtexter, berättar Mariana Ortega Rayo, som även kan identifiera sig i delar av rollen.

– Ja, Julie vill bryta mönstret och känna något nytt. Hon vill finna sin frihet, kvinnlighet och sexualitet, men är samtidigt ambivalent. Jag tror att vi alla har varit i det sökandet, när vi vill prova våra vingar, säger Mariana, innan hon och musikerna bjuder på ett smakprov ur föreställningen som har urpremiär i Varberg 7 februari.

Två egna, nya projekt och ett filmvisningskoncept presenteras under våren i Teater Hallands lokaler i Varberg. Först ut är flamencoföreställningen ”Señorita Julia” som spelas 7–8 februari.

Doc Lounge, med visning av dokumentärfilmer i klubbmiljö, genomförs i samarbete med Film i Halland och Musik i Halland under fyra torsdagar: 14 februari, 7 mars samt 11 och 25 april.

Först ut är ”Secret disco revolution” av Jamie Kastner. Emrik Larsson är dj, Marie Lanai visar dansmoves och den som klär ut sig i häftigast diskokläder vinner ett säsongkort.

Pjäsen ”Olycksfågelns dotter – och storyn om Calamity Jane” av Rebecka Cardoso har skolpremiär 27 mars.

Visas för allmänheten 29 mars och 21 april, samt på Arts & Performance Festival på Tjolöholms slott i juni.

ANNONS